Waarom het administratieve proces de zwakste schakel is binnen airfreight

digital transformation airfreight

Waarom het administratieve proces de zwakste schakel is binnen airfreight

Ruim de helft van de Europeanen is een “e-shopper” en dan hebben we het alleen nog maar over Europa. Wereldwijd vormt e-commerce de motor achter de logistieke sector en zal het ook in 2017 een grote bijdrage leveren aan de toenemende vrachtvolumes. Moeten goederen een grote afstand afleggen, dan lijkt vervoer door de lucht de snelste en eenvoudigste methode. Maar is dat ook daadwerkelijk het geval?

In de praktijk blijkt dat de administratieve afhandeling in de afgelopen zes jaar vrijwel niet is veranderd en lijkt het de potentie van air cargo zelfs te vertragen. Binnen de supply chain moeten 21 documenten 40 keer worden verzonden in 20 verschillende stappen. En voor een simpele vrachtzending wordt er door douane instanties gemiddeld 70 keer om een deel van de datagegevens verzocht. Daarnaast stellen diverse douanediensten verschillende eisen aan de vooraanmelding en vragen luchtvaartmaatschappijen om informatie over zendingen die nog niet eens beschikbaar is. Het huidige proces is ingewikkeld en verouderd. Daardoor neemt de kans op fouten toe, laat staan dat er sprake is van een transparant proces.

The International Air Cargo Association’s (IATA) roept daarom in een recent uitgebracht rapport op tot meer digitalisering en samenwerking tussen partijen. De organisatie ziet het als een noodzaak om de adoptie van nieuwe technologieën te versnellen om dubbel werk te elimineren, de kans op fouten te verkleinen en een verbeterde efficiëntie te realiseren. Zoals SupplyChainDive het zo mooi verwoord: “Air cargo industry must relieve itself of paperwork burden”.

Vaarwel papierwinkel, hallo digital transformation

En laten we eerlijk zijn, u wilt zelf ook het liefst af van een proces waarbij documenten keer op keer ingevoerd dienen te worden. En het hoeft ook niet meer, want met de intrede van digital transformation bestaan de mogelijkheden al.

Benieuwd hoe anderen dat doen?

In 30 minuten leggen we u uit hoe onze klanten de processen voor de afhandeling van luchtvracht stroomlijnen met onze software. Voor het volledige traject van deur tot deur. Daarnaast delen we de nieuwste productontwikkelingen binnen onze airfreight oplossing waarmee u de volgende stap kunt zetten in digitalisering.

Ontdek de mogelijkheden voor uw bedrijf. Bekijk het webinar

Vul hieronder uw gegevens in en bekijk het webinar direct.

  • * Mocht u van gedachten veranderen, klik dan op de "unsubscribe link". Deze vindt u in de footer van iedere mail die u van ons ontvangt. Heeft u nog vragen? Mail dan naar marketing@boltrics.nl. Wij gaan respectvol met persoonsgegevens om en dat blijven we uiteraard doen. Voor meer informatie verwijzen we u naar het privacy statement op onze website. Door op "Update mijn profiel" te klikken, stemt u ermee in dat wij uw informatie mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.
Daphne Tollenaar
Geplaatst door:
Daphne Tollenaar

Marketing & Communication