Hoe digitalisering bijdraagt aan meer transparantie én gemak

Airfreight

Hoe digitalisering bijdraagt aan meer transparantie én gemak

Digitalisering biedt de mogelijkheid tot transparantie van informatie. En transparantie kan op zijn beurt weer de kans op fouten verkleinen. Exact om die reden streeft de IATA ernaar om maximaal gebruik te maken van de elektronische luchtvrachtbrief (e-AWB). Om dat concreet te maken, hebben ze als doel gesteld dat eind december 2017 wereldwijd 62% luchtvrachtverkeer gebruik zal maken van e-AWB. Eind 2016 bleek dat wereldwijd slechts 46% de e-AWB adopteerde.

Waar staan we nu? In de maand maart steeg het e-AWB percentage in Nederland van 54,2% naar 58,2%, zo blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van IATA. Nederland sluit daarmee de top 10 van e-AWB landen af. Luchthaven Schiphol positioneerde zich zelfs op de 6e plaats met 58,4% en is daarmee de enige Europese luchthaven in de top 10 luchthavens. Het gestelde target van 62% lijkt voor Schiphol voor december dit jaar goed haalbaar, dit in tegenstelling tot de Europese bondgenoten waar het totale percentage blijft steken op 38,7%.

e-AWB international monthly report

Old ways won’t open new doors

In 2016 bereikte de adoptie van e-AWB slechts 46%, 10% lager dan het oorspronkelijke doel van 56%, mede doordat een groot aandeel van de freight forwarders vasthoudt aan de papieren versie. Volledige implementatie blijkt vooralsnog lastig, doordat er een groot aantal partijen betrokken zijn de verwerking van een AirWayBill. Daarnaast ervaren meerdere partijen technologische beperkingen door het gebruik van verschillende en vaak niet compatible IT-systemen.

Meer transparantie en tegelijkertijd meer gemak

Voor luchthaven Schiphol is Cargonaut het platform voor de uitwisseling van informatie tussen alle partijen in de logistieke keten. Het voordeel is dat die partijen hun informatie maar één keer hoeven aan te leveren. Zo maakt u met de Forwarding software van Boltrics, via Cargonaut, eenvoudig een e-AWB aan die u snel en eenvoudig elektronisch verzend naar douane, luchtvaartmaatschappij en afhandelaar. Door de automatische verwerking van FSU berichten, is de status van uw zendingen voor iedereen inzichtelijk en kan er gestuurd worden op excepties. Door alle berichten compleet en tijdig te verzenden, bent u compliant en is uw zending ‘groen’ in het e-cargo receipt portal van Cargonaut.

Meer weten over de mogelijkheden? Volg dan ons live webinar op dinsdag 23 mei en meld u aan.

Matthijs Smittenaar
Geplaatst door:
Matthijs Smittenaar