De 6 belangrijkste KPI’s voor logistiek dienstverleners

Power BI

De 6 belangrijkste KPI’s voor logistiek dienstverleners

Key Performance Indicators (KPI’s) zijn onmisbaar om de ‘gezondheid’ van uw organisatie gemakkelijk in kaart te brengen. Ze geven in één overzicht weer in hoeverre doelstellingen worden bereikt en waar er nog flink aan de kar getrokken moet worden. Maar wat zijn nu eigenlijk de juiste KPI’s voor uw organisatie?

Een kleine zoekactie via Google op de term KPI’s levert al snel duizenden hits op. Maar dat geeft nog geen handvatten voor KPI’s die het beste aansluiten op úw behoefte als logistiek dienstverleners. Dat moet anders kunnen, toch? Dat vinden wij ook. Daarom hebben we vanuit Boltrics een onderzoek uitgevoerd onder onze klanten om de belangrijkste KPI’s voor logistiek dienstverleners in kaart te brengen.

De 6 belangrijkste KPI’s op een rij:

  1. De bezettingsgraad
    Hoeveel (pallet)plaatsen zijn er nog beschikbaar – of dat nu euro-, blok of bijvoorbeeld Düsseldorf-pallets zijn? En wat is het minimum aan bezetting wat u nodig heeft om de kosten te dekken? De KPI bezettingsgraad biedt uitkomst om meer inzicht te krijgen in de mate waarin de capaciteit van warehouse(s) benut wordt.
  2. Omloopsnelheid
    Hoe lang liggen voorraden opgeslagen in het magazijn? En sluit mijn verdienmodel nog wel aan op de activiteiten. Met de KPI omloopsnelheid krijgt u inzicht in het aantal dagen dat een pallet in het warehouse staat opgeslagen en de trendlijn voor de aankomende periode.
  3. Voorraad per periode
    Wat is de in- en outbound stroom afgelopen maand en wat is de verwachting voor de aankomende periode? Wat is het voorraadverloop (per warehouse en/of per klant) en hoe verhoud het aantal pallets zich ten opzichte van het aantal colli.
  4. Order Shipped Complete On Time (OSCOT)
    Uw klanten verwachten dat u uw (SLA) afspraken nakomt en orders snel en efficiënt levert. Logisch, daarvoor huren ze uw dienstverlening immers in. Dan wilt u – en uw klant – er wel zeker van zijn dat u een tijdige en complete levering kunt garanderen. De KPI Order Shipped Complete On Time is daarmee een belangrijke graadmeter voor uw klanten om inzicht te krijgen in uw prestaties. Zo heeft u in één oogopslag inzicht in het percentage orders dat compleet en op tijd zijn afgeleverd bij de klant.
  5. Performance per magazijnmedewerker
    Wat is het aantal collli per orderpicker per uur afgezet tegen de normtijd of het aantal palletbewegingen per uur per reacher? Door de productiviteit te meten, weet u exact hoeveel colli’s, pallets of dozen u met de huidige bezetting kunt verwerken.
  6. Finance
    Waar liggen de kansen qua omzet en wat zijn de ‘bleeders’? Toon eenvoudig de omzet per activiteit, periode, warehouse en/of klant. En drill down op het niveau van artikel of batch voor meer gedetailleerde informatie.

Visuele rapportages met Power BI

Stap 1 is uiteraard het in kaart brengen van de relevante KPI’s voor uw organisatie. Stap 2 is deze data vervolgens om te zetten in rijke analyses en heldere visuele rapportages. Daarbij kunnen de voor gedefinieerde PowerBI-datasets en rapporten van Boltrics uitkomst bieden. Deze datasets en rapporten zijn volledig afgestemd op de behoeften van logistiek dienstverleners en geven beslissers op elk niveau inzicht in voor hen relevante informatie. Anytime, anyplace en via any device. Zo kunt u gemakkelijker en beter sturen op uw doelen voor de toekomst.

Meer weten over Power BI?

Bekijk dan ons webinar waarin Aart Doorn alle ins & outs deelt rondom Power BI.

P.S. Mocht u niet kunnen wachten? Stuur ons dan een berichtje, dan lichten we de mogelijkheden voor uw organisatie graag face to face toe.

Aart Doorn
Geplaatst door:
Aart Doorn