Hoe checkt u het liefst uw e-mail? Heeft u standaard de desktopapplicatie openstaan om uw e-mail te checken? Of bent u iemand die liever gebruik maakt van de webapplicatie? Uit onderzoek van Litmus blijkt dat 36% van de mensen webmail gebruikt om hun e-mails te checken ten opzichte van 17% dat hiervoor nog de desktopapplicatie gebruikt. Hoe zit dat bij u? Verkiest u de flexibiliteit van een browser boven een lokale applicatie? En hoe zit dat eigenlijk met uw bedrijfssoftware? Start u daarvoor altijd de Windows Client op?

Ja? U bent niet de enige. Veel van onze klanten maken gebruik van de (lokaal geïnstalleerde) windows client. Maar tegelijkertijd merken we ook dat de behoefte om thuis of onderweg te werken toeneemt. We raken tegelijkertijd steeds meer gewend om alles vanuit een browser te doen en starten steeds minder vaak lokale applicaties op. En dat geldt ook voor bedrijfsapplicaties. Daardoor neemt de vraag naar webclient toe. Dit zien we ook bij onze klanten. Eind vorig jaar is er bijvoorbeeld al een klant live gegaan met enkel de webclient en eind deze maand gaat de volgende live. Maar wat zijn nu de voordelen van de webclient ten opzichte van de windows client?

“U kunt op afstand toegang krijgen tot Dynamics NAV met behulp van de webclient via uw laptop, tablet of telefoon. Simpelweg door een URL in te voeren – net als voor elk webadres. Vanaf dat moment heeft u toegang tot uw NAV-gegevens en functionaliteit.”

De technische voordelen

  • Installatie. De webclient werkt met een URL die u in elke browser kunt gebruiken (Edge, Chrome, etc.). Installatie van de clients is daarmee niet meer nodig. Uw systeembeheerder hoeft niet meer alle pc’s langs én dat bespaart tijd.
  • Updates. Het updaten van een webclient ten opzichte van een windows client gaat stukken makkelijker.
  • Hardware/Software requirements. Voor de webclient gelden minimale hardware/software requirements én dat scheelt kosten.
 

De voordelen qua gebruiksgemak

Naast de genoemde (technische) voordelen zijn er ook qua user interface enkele verschillen.

De look & feel

De look & feel van beide clients verschillen in kleine details. De webclient wordt natuurlijk vanaf een browser opgestart en de windows client is een ‘eigen’ client. Hierdoor heb je meteen een duidelijk verschil tussen de 2: de ‘sneltoetsen’. De sneltoetsen die voor de windows client het ‘gemak’ vergroten, bijvoorbeeld: F8 – het kopiëren van de waarde boven het veld, werken niet in de webclient.
U ziet meteen dat de webclient rustiger/gebruiksvriendelijker overkomt.

Blog: The look & feel of web client | Boltrics

Het aanpassen van de gebruikersinstellingen

Binnen de windows client dient u op verschillende plekken binnen de software de gebruikersinstellingen aan te passen. De webclient biedt u de mogelijkheid om snel en gemakkelijk op één plek uw gebruikersinstellingen aan te passen om bijvoorbeeld uw rol (orderverwerker/ financieel) aan te passen:

Blog: Webclient - adjust your settings

Navigatiepaneel

Het navigatiepaneel werkt ook nét even iets anders dan de windows client. U ziet bijvoorbeeld alleen de ‘knoppen’ die u op HOME heeft staan. Deze kunt u veranderen naar bijvoorbeeld ‘Master Data’ om alleen deze content te tonen.

Blog: Windows client - Navigation panel | Boltrics
Blog: Webclient - Navigation panel

Filteren

De webclient heeft geen restricties op welke kolom u wilt filteren. Het filter pakt de waarde die u heeft ingegeven en controleert deze waarde binnen alle beschikbare kolommen. Zie onderstaand voorbeeld met ‘RO’:

Blog: Webclient - using filters | Boltrics

Directe acties vanuit het overzicht

In bovenstaand voorbeeld ziet u ook meteen een duidelijk verschil met de windows client. Het klantnummer, telefoonnr. en het saldo zijn blauw gekleurd en hebben een ‘hyperlink’ achter hun waarde. Het klikken op deze waarden geeft verschillende acties:

  • Klantnummer: Als u het klantnummer aanklikt, wordt de klantkaart geopend en kunt u de klantgegevens aanpassen.
  • Telefoonnummer: Maakt u gebruik van Skype of gebruikt u de webclient vanaf uw smartphone? Dan hoeft u het telefoonnummer enkel aan te klikken om een bel-actie op te starten.
  • Saldo: Navigeer direct naar de gelinkte facturen waar het saldo uit voortkomt met één muisklik.
 

Toon en/of verberg kolommen in een simpele handeling

Als laatste wil ik nog wat aandacht geven aan de mogelijkheid om kolommen gemakkelijk te verbergen of tevoorschijn te halen. Via de windows client diende u altijd de kolommen aan te passen zoals getoond in onderstaand scherm. Bij de webclient werkt dit veel gebruiksvriendelijker. U kunt kolommen gemakkelijk verbergen of toevoegen door simpelweg de gewenste kolommen aan te vinken.

Windows client:

Blog: Windows client - Show and hide columns in one simple action

Webclient:

Blog: Webclient - Show and hide columns in one simple action | Boltrics
Webclient - Show and hide columns in one simple action - choose columns | Boltrics

Verzekerd van continuïteit en innovatie.

Microsoft werkt continu aan het verbeteren van de webclient en voert regelmatig updates door. Via onze blog houden wij u graag op de hoogte van de nieuwste functionaliteit.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van de webclient? Laat dan een berichtje achter via onderstaand formulier en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op: