Crossdocking: een sprint waar bijbenen steeds pittiger wordt

Blog: Cross-docking: a race where competing gets tougher every day | Boltrics

Crossdocking: een sprint waar bijbenen steeds pittiger wordt

Eind maart kopte NOS: “Nederland, pakhuis van Noordwest-Europa, barst uit zijn voegen”.

Het afgelopen jaar is in Nederland voor ruim 400 voetbalvelden aan distributiecentra in gebruik genomen. Een groot deel van de activiteiten dat daar plaatsvindt is crossdocking: verschillende centra ontvangen goederen en moeten deze naar het juiste adres doorsturen.

Een stevig probleem ontstaat wanneer de zendingen, geheel of gedeeltelijk, zoek raken op de expeditievloer. Dit kunt u overigens goed voorkomen door de ontvangst en verplaatsingen hiervan te registreren met RF-scanning. Door een simpele scanactie kan de overslag van de vracht realtime gevolgd worden en is bij het laden exact bekend waar de goederen klaarstaan. Traceerbaarheid is uiteraard van groot belang.

Wat is wat én waar moet het heen?

Een ander cruciaal element is de herkenbaarheid van de goederen. Voor de dienstverlener is het bij overslag niet noodzakelijk te weten welke goederen op welke pallet staan, als maar bekend is welke pallet het is en naar welk adres deze moet. Daarin kan worden voorzien met barcode labels. De voorwaarde hierbij is dat in de hele keten voldoende en juiste informatie wordt verstrekt, bijvoorbeeld door gebruik te maken van EDI-vooraanmeldingen. Voor bedrijven die nog geen gebruikmaken van een EDI-interface kan een laadlijst met palletnummers en adresinformatie via Excel een laagdrempeliger alternatief vormen.

Registratie en identificatie in één hand

Bij de overslag van bulkgoederen uit (zee)containers kan de herkenning een extra uitdaging opleveren: vaak worden veel stuks ontvangen van veel verschillende artikelen. Typisch voor dit scenario is dat per stuk fysiek niet zichtbaar is waar deze heen moet. Ook is op voorhand niet per se bekend op hoeveel pallets (of als hoeveel losse stuks) de goederen verzonden zullen worden. Dit betekent dat er veel aandacht en tijd wordt besteed aan identificatie en sortering van de goederen. Tijdens de ontvangst worden de pallets samengesteld, zoals de klant dat gevraagd heeft. Het is van belang om deze pallets op het laatst tijdens het sealen te voorzien van een barcode. Zo worden registratie en identificatie in één hand gehouden. Het label bevat nu namelijk een uniek palletnummer en de adresinformatie van de ontvangende partij.

Als er dan ook nog een koppeling gelegd is met een koeriersdienst of bijvoorbeeld Transsmart, dan kan de ontvangstregistratie van een losse colli gelijk uitmonden in het benodigde koerierslabel.

Tijdens dit hele proces kan al veel geautomatiseerd worden. Maar feit blijft dat wanneer er vooraf beperkte informatie voorhanden is, er alsnog veel handmatig ingevoerd moeten worden. Combineer dat met de kennis dat er circa 53.000 logistieke vacatures zijn, en de kans is groot dat u de aankomende periode een aantal nieuwe (lees: relatief onervaren) medewerkers verwelkomt in uw team. Tegelijkertijd blijven de eisen van uw opdrachtgevers wat betreft snelheid en kwaliteit hetzelfde. Wilt u uw nieuwe collega’s zo snel mogelijk “up & running” krijgen en uw opdrachtgevers dezelfde kwaliteit blijven bieden? Dan vereist dat goede procedures die eenduidig gevolgd kunnen worden. Daar ligt een kans voor WMS-systemen met op maat ingerichte scanprocessen en standaard functionaliteit.

Hoe nu verder?

Uit de bovenstaande informatie en onze ervaringen uit de praktijk komen veel praktische tips naar voren. Hieronder staat onze favourite four.
Een heldere locatie indeling. Creëer een heldere locatie indeling op het crossdock en zorg dat er geen verwarring kan ontstaan waar welke goederen geplaatst moeten worden. Een succesvolle manier is om te kiezen voor postcode2-vakken in plaats van één massaal crossdock-plein.
Voorkom ruis met duidelijke afspraken. Naast een duidelijke indeling is het zeer aan te raden om duidelijke afspraken te maken tussen alle betrokken partijen. Hoe meer duidelijkheid, hoe kleiner de kans op fouten en dus op ontevreden klanten. Vooral afspraken omtrent voorinformatie en scanbare goederen dienen duidelijk te zijn. Zo kan de registratie en identificatie daadwerkelijk hand in hand gaan.
Plaats labelprintstations op een strategische locatie. Komt het in uw situatie vaak voor dat bij het crossdocken de goederen ongelabeld uit de containers komen? Print u de labels op kantoor en moeten de loodsmedewerkers goed opletten op welke pallet ze welk label plakken? Dit is foutgevoelig en lijkt een lastig op te lossen probleem. Een eenvoudige oplossing is (label)printstations bij het dock te plaatsen. De loodsmedewerker print het label vanuit de scanner en heeft dus alleen het label in handen dat bij de pallet hoort die bij hem staat. Dit verhoogt de traceerbaarheid, verbetert de registratie en vereenvoudigt de identificatie. Zo worden meerdere vliegen in één klap geslagen.”
Geef klanten realtime inzicht. Tenslotte is het raadzaam om de klant realtime inzicht in de voortgang te bieden. Dit kan heel gemakkelijk door het webportaal op de juiste manier in te schakelen. Deze mogelijkheid haalt vragen weg bij de klant, verhoogt het gemak en geeft uw organisatie meer tijd en ruimte voor andere activiteiten.

Door deze tips toe te passen, zult u merken dat de foutmarges aanzienlijk verkleind worden en uw processen soepeler verlopen. Op deze manier wordt het arbeidstekort een stuk minder problematisch en is bijbenen weer mogelijk. Zo wordt ook uw organisatie onverslaanbaar in overslag.

Geplaatst door:
Sytze Talsma