Combineer het beste van twee werelden: kenmerken 2.0

Combine the best of two worlds: attributes 2.0 | Boltrics

Combineer het beste van twee werelden: kenmerken 2.0

Standaard vs maatwerk

“Hoe kun je werken met een standaard oplossing én deze volledig op maat maken? Zonder dat we voor elke kleine aanpassing de expertise van dure ontwikkelaars hoeven in te huren?” Het is één van de meest gestelde vragen tijdens een selectie van een nieuw softwarepakket. Maar het werkt eigenlijk heel simpel. Door slim gebruik te maken van de functie “kenmerken” in Microsoft Dynamics krijgt u namelijk een enorme bak aan mogelijkheden. In deze blog vertel ik u over een aantal van de mogelijkheden hiervan én speciaal voor onze bestaande klanten: de nieuwe features die recentelijk aan onze oplossing zijn toegevoegd binnen dit onderwerp.

Pas de kenmerk instellingen aan per klant- of klantartikel

Vanuit het scherm “Kenmerk instellingen” kunt u heel eenvoudig een nieuw kenmerk aanmaken en instellen. Maak een nieuwe code aan met een duidelijke omschrijving; dit is namelijk de veldnaam die uw eindgebruikers op het scherm zien. Vervolgens kiest u een type, zoals Tekst, Option, Decimal et cetera. Tenslotte koppelt u indien gewenst een keuzelijst met de gewenste waarden.

Varieer tot maar liefst 10 opties

Op diverse tabellen zijn tot tien kenmerkvelden in te stellen. Dit geeft de mogelijkheid om heel eenvoudig een extra veld te gebruiken. U kunt deze instelling wijzigen op het niveau van de administratie. Voor de documentregels en document detailregels kan dit ook op het klant- of klantartikel niveau worden gedaan. Zo kan een veld bij de ene klant gebruikt worden voor bijvoorbeeld “Kwaliteit”, waarbij u de gebruiker de optie biedt te kiezen uit de waarden A-, B- en C-grade. Bij een andere klant selecteert u vervolgens een andere kenmerkcode met andere optiewaarden of zelfs een ander kenmerk met een compleet ander doel. Op die manier kunt u tegemoetkomen aan elke individuele klantbehoefte.

Selecteer en boek op basis van kenmerken

Selecteer en boek op basis van kenmerken

Gebruikt u specifieke kenmerken in uw WMS? De waarden kunt u ook laten meenemen naar de posten. Zo kunt u ook in historische transacties zien met welk kenmerk een artikel is ingeslagen of weer uitgeslagen. Uiteraard is dit dan ook zichtbaar in de voorraad op drager- en partijniveau. Zo kunt op een artikel meerdere typen bijhouden. Denk bijvoorbeeld aan fruit met verschillende maten en/of kleuren. Of artikelen die via een RMA proces moeten worden vastgelegd onder verschillende grades (nieuw, geopende verpakking, etc.).

Daarnaast kunt u per kenmerk instellen of er bij uitslag op het kenmerk geselecteerd moet/kan worden. Vult u op de documentregel bij het kenmerk Grade A in? Dan zal er uit de beschikbare voorraad alleen van deze grade voorraad worden gealloceerd.

Valideer de invoer en voorkom fouten

Als u een kenmerk heeft waarin een vrije tekst waarde mag worden ingevoerd, controleert het systeem dan wel op de invoer? Gelukkig is ook hieraan gedacht. Per kenmerk kan een Regular expression* worden ingesteld waarmee de invoer in het betreffende veld kan worden gecontroleerd.

Bovendien is het mogelijk identificatienummers te controleren door middel van een Luhn algoritme toe te passen. Zo kunt u bijvoorbeeld heel eenvoudig creditcardnummers en IMEI-nummers valideren. Dit voorkomt fouten bij handmatige invoer én valideert de invoer vanuit een scanner of EDI-bericht.

Voorkom fouten

* Onbekend met dit fenomeen? Check dan eens de website van regexr.com, zij bieden een super handige tool hiervoor.

Best of both worlds

Met deze mogelijkheid werkt u nu niet alleen efficiënter. U werkt ook nog eens klantgerichter, secuurder en consequenter. Uw klanten worden volledig geïnformeerd bij elke levering. U weet zeker dat de juiste producten ingevoerd en ook weer uitgeslagen worden. Tenslotte komen herhaaldelijke taken steeds minder voor. Zo ervaart u hoe de branchestandaard alsnog maatwerk kan leveren!

Hulp nodig?

Wilt u graag gebruik maken van deze mogelijkheid, maar komt u er niet uit? Neem dan contact op met uw Customer Success Consultant of met support. Zij helpen u graag verder!

Matthijs Smittenaar
Geplaatst door:
Matthijs Smittenaar