De 5 grootste misvattingen over legacy software updaten

Blog: The 5 biggest misconceptions about updating legacy software | Boltrics

De 5 grootste misvattingen over legacy software updaten

Halverwege vorig jaar heeft een cyberaanval de Deense rederij Maersk honderden miljoenen gekost. Om iets specifieker te zijn: twee- tot driehonderd miljoen dollar. De hack met gijzelsoftware leidde tot dagenlange stilstand van twee containerterminals en het platliggen van andere cruciale bedrijfssystemen. Het belangrijkste advies dat beveiligingsbedrijven hierom geven: installeer de beschikbare software-updates, zeker voor veel gebruikte software.

Een softwaresysteem updaten is niet iets waar iedereen om staat te springen. Maar een “Maersk scenario” al helemaal niet. Toch denken veel ondernemers met hun huidige software bestand te zijn tegen cyberaanvallen. Misvatting nummer één, deze krijgt u van me cadeau. Hackers richten zich juist op verouderde software door terug te werken vanaf de updatebatch. Hieronder deel ik u de overige vijf grootste misvattingen over het updaten van uw verouderde software.

1. “Waarom iets veranderen wat goed werkt?”

De klassieke drogreden: never change a winning team. Deze gedachte heeft ook jarenlang in het Nederlandse voetbal geleefd en kijk waar we nu staan. Niet in Rusland in ieder geval. Wat vertelt dit ons? Net als het internationale voetbal is het bedrijfsleven onderhevig aan veranderingen. Als u vasthoudt aan wat nu werkt, bent u niet voorbereid op veranderingen. En zij die zich niet aan kunnen passen, doen niet meer mee op het hoogste niveau.

2. “We moeten onze hele werkprocessen omgooien.”

Omdat uw systeem vrijwel met elk proces verbonden is, lijkt het alsof alles hiervan afhankelijk is. Enigszins logisch. Want als uw systeem eruit ligt, ontstaat er lichte paniek bij de operatie. Vergeet niet dat uw software oplossing de processen ondersteunt. Niet andersom. Zeker bij een standaardmodule is alles in te richten gebaseerd op uw processen. Hetzelfde geldt nog steeds na een update. Bovendien krijgt u hiermee toegang tot alle nieuwe functionaliteiten.

3. “Als ik iets wil aanpassen, lost de supportdesk het wel op.”

Helaas. In elke technologische sector wordt een keer het punt bereikt dat support ophoudt. Uw iPhone 5 wordt niet meer geüpdatet. De nieuwste game komt niet meer uit voor de verouderde PlayStation 3 van uw kind. En vorig jaar bijvoorbeeld is support vanuit Microsoft voor Windows Vista komen te vervallen. Hetzelfde geldt voor uw softwarepakket. Ondersteuning houdt een keer op en u wilt het moment voor zijn dat bugs niet meer opgelost kunnen worden.

4. “Wij willen onze klanten en leveranciers de juiste service blijven bieden.”

Dit sluit aan op het eerste punt. Waar uw klanten vandaag om vragen is morgen verleden tijd. Als (logistiek) dienstverlener bent u er om uw klanten te helpen. Dat is uw bestaansrecht als organisatie. Maar uw klanten gaan ook door en zodoende verwachten zij meer van u. Denk bijvoorbeeld aan de datasnelweg van FrieslandCampina. U zult gebruik moeten maken van de nieuwste EDI-technologie, wilt u op zulke vragen kunnen inspelen. Daarnaast vervangt een update bestaande functies niet; hij breidt ze uit en voegt andere mogelijkheden toe. Hierdoor kunt u al uw huidige klanten blijven ondersteunen. Maar ook potentiële klanten die een stap verder zijn kunnen bij u terecht.

5. “Updaten is duur.”

Niet updaten betekent op de lange termijn, als het systeem écht niet meer van deze tijd is, herimplementatie. Dan begint het proces weer opnieuw. Inclusief de kosten. Bij Boltrics vallen upgrades onder het onderhoudscontract en zo zijn al onze klanten altijd up to date. Als u met “duur” bedoelt dat een update veel tijd (= geld) kost, dan hoeft u zich ook geen zorgen te maken. Wij voeren de update uit wanneer u dat wilt, zelfs in de nacht. Zo hoeven uw werkzaamheden nooit te lijden onder een update.

Onze belofte: Altijd up-to-date

Deze belofte is er niet voor ons: hij is er voor u. Uw klanten en leveranciers gebruiken nieuwe, specifieke technologieën. Zij verwachten dat u hiermee om kunt gaan. Wanneer u updaten uitstelt kunt u niet meer aan de klantwens voldoen en bent u niet klaar voor de toekomst. Bovendien verkleint u risico’s op cyberaanvallen en de kans dat support niet meer geboden wordt. Dus waar wacht u nog op?

Luc Ligtenbelt
Geplaatst door:
Luc Ligtenbelt