5 trends & ontwikkelingen voor logistiek dienstverleners in 2019

5 trends & ontwikkelingen voor logistiek dienstverleners in 2019

In de afgelopen weken heeft u mogelijk gedichten geschreven, cadeautjes gekocht, uw ramen voor het eerst weer gekrabd en de winterbanden onder uw (vracht)auto gemonteerd. Deze combinatie van activiteiten kan maar één ding betekenen. Het is december. Voor logistiek dienstverleners een drukke maand waarin zij het ene jaar afsluiten en zich voorbereiden op het volgende. Maar in deze drukke periode is het nogal lastig om u in te lezen in alle trends en ontwikkelingen. Om u de moeite te besparen, hebben wij in deze blog de trends en ontwikkelingen voor logistiek dienstverleners voor u op een rijtje gezet. Ziet u deze trends liever op een infographic? Bekijk deze dan hier.

1. Omzet groeit, maar winst neemt af

We beginnen het rijtje met economische trends en ontwikkelingen. En iets specifieker met de omzetontwikkelingen. In het trendrapport van ABN AMRO afgelopen december wordt duidelijk dat logistiek dienstverleners een gestage omzetstijging doorzetten de afgelopen jaren. Dit geldt zowel voor wegtransport (6%) als op- en overslaghuizen (bijna 10%). De verwachting is dat deze trend in 2019 aan zal houden. Opdrachten nemen toe en het aantal opgerichte warehouses is niet veel groter dan het aantal dat opgeheven is in 2018. Als logistiek dienstverlener kunt u dus weer een financieel goed jaar verwachten. Tenminste, wat de omzet betreft.

Maar u heeft het ongetwijfeld meerdere keren gehoord of zelfs van dichtbij meegemaakt: de marges zijn flinterdun en daardoor neemt de winst af. Transportondernemers kampen met stijgende kosten en kunnen deze niet voldoende doorbelasten aan hun klanten. Dit leidde in 2018 tot verhitte situaties, waardoor er bij de hele supply chain vraagtekens werden gezet. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in het derde kwartaal per saldo ruim 4% van de transporteurs de winstgevendheid zag verslechteren. Sterker nog, uit een enquête van brancheorganisatie TLN blijft dat 27% van de ondernemers geen winst maakt en 10% zelfs verlies. Dit zijn schrikbarende cijfers. Het is duidelijk: in 2019 moet er iets gebeuren om het hoofd boven water te houden.

2. Duurzaamheid wordt steeds meer de basis

Een andere trend die we steeds meer terugzien is duurzaamheid. Waar in veel sectoren duurzaamheid al lange tijd één van de hoofdpijlers is, neemt dit ook in de logistieke branche grotere vormen aan. Zo werd afgelopen weken de eerste volledig elektrische Jumbo-truck van DAF/VDL Groep geïntroduceerd. Ook het duurzaam gecertificeerd bouwen van warehouses is in flinke opkomst. Herinnert u zich bijvoorbeeld het grootste zonnedak van Nederland, mogelijk gemaakt door Coolblue, nog? Dit is iets wat we in 2019 waarschijnlijk meer terug zullen zien. Of bijvoorbeeld meer ledverlichting en beter geïsoleerde, circulaire panden. De vraag naar BREEAM-NL gecertificeerde gebouwen neemt de afgelopen jaren toe. Een positief effect hiervan: de leegstand van logistiek vastgoed daalt. Want dit is niet alleen goed voor het milieu, maar op de lange termijn ook voor de portemonnee. Heeft u al een verduurzaming van uw wagenpark of warehouse op de planning staan?

3. Arbeidstekort blijft een probleem

Daarnaast hebben veel logistiek dienstverleners nog steeds moeite met het vinden van nieuw personeel. Dit is overigens een probleem waar vrijwel alle sectoren mee kampen, maar de logistieke sector neemt al een aanzienlijke tijd extreme vormen aan. Uit het meest recente kwartaalonderzoek van Tempo-Team bleek weer dat de logistieke arbeidsmarkt in heel Nederland krap tot zeer krap is. Dit is gebaseerd op het aantal openstaande logistieke vacatures in de regio.
Daarnaast leert het eerder genoemde ABN-AMRO rapport ons dat 40% van de transporteurs aangeeft dat het tekort aan arbeidskrachten een belemmering vormt voor groei. Er is vooral een groot tekort aan chauffeurs. Waar dit percentage bij transporteurs op 40% ligt, is dit bij warehouses ongeveer 25%. Het aantal banen en aantal vacatures blijft groeien, dus in 2019 zal dit naar verwachting niet snel veranderen.

4. Data als drijfveer (KPI)

Vervolgens leggen we een technologische trend onder de loep. Ook het afgelopen jaar was Boltrics aanwezig in de jaarbeurs bij ICT & Logistiek. Het eerste van de vijf thema’s droeg de naam ‘Big Data & Analytics’. De wens om data centraal te stellen in organisaties groeit met de dag. Met centrale databases heeft iedereen in een organisatie toegang tot dezelfde informatiebron, waardoor correcte analyses weer goed mogelijk zijn. Meten is weten, dus met deze analyses kan het management onderbouwd beslissingen maken. Business Analytics zien we steeds meer terug bij onze klanten en andere logistiek dienstverleners. Onze klanten doen dat met behulp van Microsoft Power BI, waarin wij de belangrijkste KPI’s voor logistiek dienstverleners hebben verwerkt in voorgeprogrammeerde dashboards en rapportages.
Maar zoals gezegd: dit is een trend die al een tijd speelt. En daardoor dus mogelijk niet meer actueel voor 2019. Nee, in de komende jaren gaat datagericht werken meer richting Artificial Intelligence. Het verschil tussen data-analyses en Artificial Intelligence zit in de voorspellende kracht van AI. Op basis van het verleden en geregistreerde trends is het systeem slim genoeg om u te attenderen op aandachtspunten. Zit de bezettingsgraad tegen het maximum aan, terwijl er vorig jaar rond december ineens een flink aantal opdrachten bijkwam? Dan geeft het systeem u een waarschuwing zodat u op tijd actie kunt ondernemen. Momenteel zet Microsoft vol in op AI en daar profiteert u als Dynamics gebruiker direct van. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.

5. (Keten)samenwerkingen en digitale integraties

We eindigen het rijtje met een positieve ontwikkeling met een heus feestdagen-tintje. Saamhorigheid, vertrouwen en het bundelen van krachten. Wat het bundelen van krachten met de feestdagen te maken heeft? Denk eens aan een Kerstkoor of een diner waarbij iedereen één gang voor zijn rekening neemt. Of een vuurwerkshow waarvoor de hele straat financieel een bijdrage levert, in plaats van dat iedereen apart een slof rotjes afsteekt. Prachtige resultaten.
De ontwikkeling waar ik op doel is samenwerking in zijn algemeenheid. Denk aan logistieke bedrijven die samenwerken met elkaar, met IT bedrijven en op actievere wijze met hun klanten. Of ketens die meer overlap krijgen met elkaar, bijvoorbeeld met de opkomst van bouwhubs. En de opkomst van data-integraties.
Dit laatste is een belangrijk punt. Binnen de logistiek werkt het gros digitaal. Ieder met een eigen systeem, met een eigen ‘taal’. Waaronder de Nederlandse douane. En deze systemen moeten met elkaar communiceren. Hiervoor is data-integratie, of mapping, op basis van EDI-technologie nodig. Het afgelopen jaar is er veel nagedacht over hoe dit branche-breed opgevangen kan worden. Boltrics heeft al geruime tijd de oplossing in handen. Met onze DataHub communiceert u moeiteloos en veilig met alle verbonden systemen en protocollen (inclusief AS2) tegen een maandelijks bundeltarief naar gebruik. Met dit collaboratieve platform ervaart u hoe gemakkelijk en voordelig data-integratie kan zijn.

Boltrics is klaar voor 2019

Boltrics kijkt ook terug op een mooi jaar. We hebben gelukkig veel mooie nieuwe klanten mogen verwelkomen en deze organisaties met onze software verder op weg geholpen naar de toekomst. Ook hebben wij tijd en energie in onze oplossingen 3PL- en Nekovri Dynamics gestoken, waardoor ons development team samen met onze klanten weer mooie functionaliteiten hiervoor heeft ontwikkeld. Daarnaast heeft vrijwel elk team nieuwe collega’s erbij gekregen en maakten sommigen binnen het bedrijf de volgende stap. Of al deze Boltrics trends en ontwikkelingen volgend jaar door zullen zetten, is iets wat we alleen maar kunnen hopen. En dit hopen we weer met u te doen. Namens alle collega’s van Boltrics: bedankt voor het afgelopen jaar en wij wensen u fijne feestdagen en een voorspoedig 2019 toe!

Luc Ligtenbelt
Geplaatst door:
Luc Ligtenbelt