Niet al te lang geleden bestelde ik enkele kantoorartikelen via de webshop van een bekende winkelketen. Welke precies laten we maar even in het midden, met modder gooien is niet nodig. Ondanks dat ik de order ruim van tevoren – ongeveer een week – geplaatst had, lukte het de betreffende keten toch niet om de artikelen op de gewenste dag te leveren. Of beter gezegd, de logistiek dienstverlener die werkt voor de keten lukte het niet om op tijd te leveren. Toch zullen eindconsumenten in veel gevallen niet de logistiek dienstverlener aankijken, maar de partij waar ze het product bestellen. Maar u weet: zij spreken u hier vervolgens op aan. Als dit te vaak gebeurt, bestaat de kans dat u een klant verliest. Dit alles komt doordat u dan niet voldoet aan één van de belangrijkste transport KPI’s, OSCOT: Orders Shipped Complete on Time.

Service Level Agreements (SLA)

U wilt als transporteur een bepaald kwaliteitsniveau behalen. Hiervoor stelt u doelen en maakt u met uw klanten afspraken. In deze zogeheten Service Level Agreements (SLA) legt u samen met uw klant contractueel vast aan welke kwaliteitseisen u moet voldoen. Uw klanten verwachten dat u uw (SLA) afspraken nakomt en orders snel, volledig en efficiënt levert. En u wilt op uw beurt uw goede naam behouden en de kwaliteit leveren waar u voor staat. Allemaal heel vanzelfsprekend, want dit is exact de reden waarom u met elkaar in zee bent gegaan. Uiteindelijk hebben u en uw klant dus hetzelfde doel: een garantie op tijdige en complete leveringen.

Transport KPI: Orders Shipped Complete On Time (OSCOT)

Uit onderzoek wat Boltrics eerder heeft laten doen, kwam dit doel als één van de belangrijkste KPI’s voor logistiek dienstverleners naar voren. Naast omloopsnelheid, bezettingsgraad en drie andere KPI’s die nog uitgelicht zullen worden, kwam Orders Shipped Complete On Time als zeer belangrijk uit de meting. Deze KPI met acroniem OSCOT geeft u als transporteur direct inzicht in de prestaties die u levert voor uw klanten. Dreigt u de Service Level Agreements voor een specifieke klant niet meer na te kunnen leven? Dan is het noodzaak een tandje bij te zetten. Maar waar precies? Hoe weet u dat uw acties een positief effect zullen hebben?

Power BI dashboards en rapportages voor transport KPI’s

Om de juiste beslissingen te kunnen nemen is allereerst een stuk inzicht in uw processen nodig. Dit doet u allereerst door dicht betrokken te zijn bij uw eigen organisatie en te weten wat er speelt. Daarnaast helpt u uzelf door inzichtelijke rapportages in uw bezit te hebben. Met Boltrics’ standaard rapportages voor logistiek dienstverleners in Power BI heeft u de meest relevante informatiebronnen voor transporteurs in huis. Zo weet u bijvoorbeeld wat de opbrengsten en kosten per truck, chauffeur, klant of dienst zijn. Ook kunt u inzichten in activiteiten per regio krijgen. Dus haalt u voor een bepaalde klant bepaalde kwaliteitseisen (zoals OSCOT) niet meer? Leg het eens naast één van deze dashboards en trek uw eigen conclusies.

Wist u dat Power BI voor het 12e opeenvolgende jaar als beste uit de test komt in Gartner’s Magic Quadrant for Analytics and BI Platforms? Door continue investeringen en ontwikkelingen blijft Microsoft, waar Boltrics al jaren haar oplossingen op baseert, met Power BI ver voor op de concurrentie op de graadmeters volledigheid en mogelijkheid tot uitvoering.

Leef naar uw SLA, realiseer OSCOT en ga voor BI

Drie afkortingen met veel betekenis voor u als transporteur. U wilt uw afspraken nakomen en uw klanten tevreden houden. Dit doet u met name door uw orders op tijd en volledig te leveren, oftewel OSCOT. Met Business Intelligence heeft u inzichten in uw transportprestaties. Zo vergroot u uw kansen dat dit daadwerkelijk gebeurt. Wilt u nog vaker uw kwaliteitsstandaarden bereiken? Benut dan de kracht van data volledig en bundel deze met uw eigen kennis. Hoe u dat doet? Neem contact op en vraag het ons, bekijk het Power BI webinar of ga er gewoon mee aan de slag.