5 quick wins om uw magazijn KPI’s te behalen

Magazijn kpi's | Boltrics

5 quick wins om uw magazijn KPI’s te behalen

Steeds kortere leveringstermijnen, toenemende eisen rondom productveiligheid en een aanhoudend tekort aan arbeidskrachten. Een kleine greep uit de uitdagingen waar u als logistiek dienstverleners momenteel mee kampt. En dan hebben we het nog niet eens over de vergaande wensen van klanten. Orders moeten zo snel mogelijk verwerkt worden tegen zo laag mogelijke kosten – zonder dat de kwaliteit en veiligheid van producten in het gedrang komt.
Wat is de magische truc om financieel gezond te blijven én tegelijkertijd te voldoen aan de marktvraag in deze uitdagende tijd van krappe marges en hoge verwachtingen? Kortom: hoe haalt u uw magazijn KPI’s? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: zet uw WMS aan het werk en houd zelf tijd over.

Een praktische stap richting innovatie

Met een krappe arbeidsmarkt en dito winstmarges is automatisering vaak een praktische investering. Dat klinkt misschien weinig innovatief. Maar juist door een praktische zet krijgt u de ruimte om u bezig te houden met innovatieve projecten. Want met de juiste tools in handen verwerkt u met minimale (handmatige) handelingen grotere volumes en dus hoeft u uw collega’s niet te belasten met extra administratieve taken. Dat scheelt, hoeft u zich daar in ieder geval niet meer druk om te maken en kunt u zich met andere dingen bezig houden.

Uw magazijn KPI’s uitgewerkt in 5 quick wins

Bijvoorbeeld hoe u tegemoet kunt komen aan de wensen van klanten. Denk aan de communicatiewens en de traceability van producten. Of wat de optimale verdeling is van opdrachten over mensen en machines. Iets wat u overigens binnenkort kunt uitbesteden aan het analytische inzicht van AI. Maar ook hoe u files voorkomt voor uw laaddocks. We hebben daarom 5 quick wins voor u samengebracht in één blog.

1. Track & trace uw goederen van hier tot Tokio

Door de toenemende kwaliteitsstandaarden en regelgeving wordt u continu geconfronteerd met de uitdaging om productintegriteit te garanderen gedurende de gehele distributieketen. Dat kan een flinke druk leggen op uw business. Want het gaat meestal om een flink aantal (controle)punten die uw collega in het magazijn één voor éen moet vastleggen in het systeem. Om deze vervolgens moeiteloos met uw klant te delen. Moet dat handmatig plaatsvinden, dan kunt u daar met gemak een extra collega voor aannemen.

Bij VCK Logistics SCS zorgen ze dat ze orders gedurende het gehele proces kunnen volgen met behulp van serienummer registratie. Mocht er onverhoopt iets fout zijn gegaan, dan weten ze dat altijd te tracken.

 

2. Voorkom files voor uw docks

Op een gemiddelde werkdag kan de aanloop van trucks bij uw docks flink in de aantallen lopen. In de ideale wereld volgen leveringen elkaar één voor één op. Echter, de praktijk blijkt iets weerbarstiger: toeleveranciers melden zich allemaal op hetzelfde moment en binnen mum van tijd staat er een flinke file voor uw docks. Het resultaat? Uw medewerkers lopen het vuur uit de sloffen, terwijl ze een uur later niets om handen hebben. Niet bepaald de ideale verdeling van resources en tijd. Ook niet bepaald bevorderlijk voor de productiviteit én de relatie met toeleveranciers. Want uiteindelijk zitten u en uw logistieke partner met een inefficiënt en dus kostbaar proces opgescheept. Voorkom chaos op uw terrein en geef logistieke partners de mogelijkheid een tijdslot te reserveren via het App Platform. Chauffeurs arriveren tijdens een vooraf afgesproken periode, rijden uw terrein op met een unieke toegangscode en uw medewerkers staan klaar om zo snel mogelijk te laden/lossen.

3. Optimaliseer de magazijn KPI’s omloopsnelheid en bezettingsgraad

We hoeven u niet te vertellen dat u met een gestroomlijnd proces veel sneller grote volumes kunt verwerken met zo min mogelijk handmatige acties tegen zo laag mogelijke kosten. Uw medewerkers en machines voeren de gehele dag opdrachten uit, dus grote kans dat er op elk vlak verbetering mogelijk is. Maar hoe weet u waar de meeste winst te behalen valt? Ten eerste door de prestaties van resources te meten, zoals de snelheid, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Ten tweede door de specifieke locatie waar u goederen opslaat en ten derde de route die uw warehousemedewerkers afleggen om orders te verzamelen. Hiermee raakt u nog een van de andere magazijn KPI’s: performance per medewerker.

Door één van de belangrijkste magazijn KPI’s, de gemiddelde doorlooptijd,  in kaart te brengen heeft Jonker & Schut hun warehouse efficiënter kunnen inrichten. Simpelweg door goederen op een strategische plek in het warehouse neer te zetten: de snellopers vooraan en de langzaamlopende goederen achterin. Daarnaast loont het om – net zoals Nedcargo – de meest economische route binnen het warehouse te berekenen op basis van XYZ-coördinaten.

 

4. Zet in op automatisering en robotisering

De combinatie van een krappe arbeidsmarkt enerzijds en de mondiale concurrentie anderzijds zal het gebruik van (semi-)geautomatiseerde warehouses en robotisering de komende jaren een flinke impuls geven. Dat levert u direct minimaal drie voordelen op: u heeft minder personeel nodig, u kunt uw huidige medewerkers voor andere taken inzetten en het proces kan 24/7 doordraaien. Maar dat is niet de enige reden waarom automatisering en robotisering gemeengoed zal worden. De marktvraag verandert ook continu. De behoefte groeit om bestellingen in kleinere hoeveelheden af te kunnen nemen binnen – bij voorkeur met een kortere doorlooptijd in een specifiek tijdsvenster. Door processen (nog) meer te automatiseren kunt u de snelheid van het afhandelingsproces verhogen – zonder in te leveren op inkomsten.

5. Denk (pro-)actief mee met klanten

Uiteraard zorgt u goed voor uw klanten en doet u er alles aan om aan de verwachtingen te voldoen. Of bij voorkeur zelfs te overtreffen. Dat hoeft overigens helemaal geen hersenkraker te zijn. Want met de data die u heeft verzameld, blijkt het vaak vrij eenvoudig waardevolle inzichten boven tafel te krijgen. U weet exact hoeveel goederen op voorraad staan, wat de gemiddelde doorlooptijd is en wat de trend is qua afroep. Data waarmee uw klanten de voorraad kunnen verlagen – zonder nee te hoeven verkopen aan hun klanten.

Hoe zorgt Boltrics’ WMS voor meer grip op uw magazijn KPI’s?

Op donderdag 6 juni om 10.30 uur leggen we tijdens een live webinar in 45 minuten uit hoe u de productiviteitsproblemen in het logistieke proces kunt aanpakken. Van de vooraanmelding van goederen tot de facturatie. Daarnaast delen we de nieuwste productontwikkelingen binnen onze WMS-oplossing waarmee u de volgende stap kunt zetten in digitalisering.

Klik hier om u te registreren voor het webinar >>
Daphne Tollenaar
Geplaatst door:
Daphne Tollenaar

Marketing & Communication