De transitie naar digitale expeditie platforms

digitale expeditie platforms | Boltrics

De transitie naar digitale expeditie platforms

Volgens het internationale consultancybedrijf Transport Intelligence (Ti), kunnen expediteurs zonder transparantie, facturatie en boekingsopties, en een gedegen dienstverlening richting klanten, niet meer concurreren met partijen die dat wel kunnen. En daardoor klanten kwijtraken. Dat is nogal een statement. Hoe zorgt u ervoor dat deze ontwikkeling uw expeditiebedrijf niet raakt?

Transparant handelen om de klantervaring te verbeteren

Dat klantverwachtingen toenemen is geen verrassing. We zien dit nadrukkelijk terug in de consumentenmarkt, wat direct invloed heeft op de logistieke sector. Of u nu een product koopt via Bol.com of het transport van uw goederen uitbesteedt: u verwacht altijd optimale dienstverlening. Vanaf het moment dat u een offerte aanvraagt en de order plaatst, tot het allerlaatste moment dat de bestelling is afgeleverd bij uw voordeur.
Het draait allemaal om transparantie – wat wordt er bezorgd, tegen welke prijs en wanneer kan ik het verwachten? We hebben het over het opschalen van uw diensten en het optimaliseren van de klantbeleving. Dit klinkt misschien als een open deur, maar desalniettemin heeft het een enorme impact op uw bedrijfsstromen. Op de achtergrond moeten de bedrijfs- en communicatiestromen als een goed geoliede machine draaien om een goede afhandeling te garanderen. Of dit nu het afleveren van goederen op tijd én op de juiste locatie betreft of de communicatie richting uw klanten. In alle gevallen komt de technologie goed van pas om uw data aan het werk te zetten.

Port of Rotterdam: digitalisering is voor ons het belangrijkst

De Rotterdamse haven ziet het belang van digitale ontwikkelingen en het delen van data als de belangrijkste ontwikkeling voor de logistiek. Zij benoemden zodoende digitalisering als een strategisch thema. Van ketensamenwerkingen, tot digitale infrastructuren en inderdaad: digitale expeditie platforms met gedeelde API’s.

 

Digitale platforms als ruggengraat van de hedendaagse logistiek

Meer dan ooit is technologie de ruggengraat van een succesvolle onderneming. In de hedendaagse digitale wereld beperken gedateerde IT systemen organisaties om de grootste uitdagingen aan te gaan of flexibel in te springen op nieuwe mogelijkheden. Vandaar dat het belang van data groeit om efficiënte en toekomstgerichte logistiek te ondersteunen. Bovendien, de beschikbaarheid van relevante informatie is cruciaal om de juiste keuzes te kunnen maken. Hiermee bereikt u een zo effectief en efficiënt mogelijke goederenstroom. Iets dat alleen bewerkstelligt kan worden met een toekomstgerichte oplossing.

De adoptie van digitale expeditie platforms

Grote scheepvaartorganisaties en 3PL’ers investeerden al aanzienlijk veel tijd om überhaupt te begrijpen welke problemen zij hebben en zijn technologie gaan gebruiken om hun winstgevendheid te maximaliseren. Ondanks deze eerste stappen is er nog veel werk aan de winkel om de volledige waarde van technologie te benutten. Deels heeft dit te maken met de (on)volwassenheid van technologie te maken – denk bijvoorbeeld aan blockchain. Maar voornamelijk heeft het te maken met de bereidheid van organisaties om nieuwe oplossingen en een andere manier van werken te omarmen. ABN AMRO ziet een vergelijkbare trend: de beperkte prioriteit, informatie en dus kennis zijn vaak de grootste obstakels om de juiste waarde aan verzamelde data te hechten.

Digitale forwarding platforms: een katalysator voor verandering

In de digitale wereld van vandaag zijn verouderde IT systemen de beperking van organisaties om snel en flexibel te kunnen handelen. Bijvoorbeeld wanneer er een nieuwe uitdaging zich voordoet of als er een nieuwe kans voorbij komt. De vraag is dus hoe bedrijven over de drempel stappen en data niet meer zien als potentie, maar als concreet voordeel.

“Experimenteer met data in de logistieke keten” – Bram van Amerongen, Sectoranalist Transport & Logistiek bij ABN AMRO

Met behulp van een goede software oplossing – en natuurlijk de bereidheid om te leren en te experimenteren, kunt u de complexiteit van IT verminderen. En niet onbelangrijk, de kosten reduceren. Digitale forwarding platforms vormen in feite een katalysator voor verandering. Ze bieden u de middelen en het inzicht om die broodnodige transparantie te kunnen bieden. Integraties met externe partijen bijvoorbeeld maken het zoveel gemakkelijker om soepele offerte- en boekingsopties te bieden. Simpelweg door de data real-time uit INTTRA (zeevracht), OAG (luchtvracht) te halen, kunt u gemakkelijk plannen, boeken én tracken. Informatie die u – als u dat wilt – gemakkelijk automatisch deelt met uw klanten.

Bent u klaar voor de transitie naar digitale expeditie platforms?

Nu u dit gelezen heeft, bent u klaar om op de digitale trein te stappen en de transitie te maken? We zijn zeer benieuwd hoe u dit ziet.

Daphne Tollenaar
Geplaatst door:
Daphne Tollenaar

Marketing & Communication