De e-fulfilment trend van online aankopen gaat maar door

E-fulfilment trend | Boltrics

De e-fulfilment trend van online aankopen gaat maar door

Het jaar is nog niet voorbij, maar analisten voorspellen nu al dat de recordomzetten in 2019 weer worden verbroken dankzij onze online koopdrift. Kijk bijvoorbeeld al naar de enorme omzet van Alibaba in het eerste uur (!) op Singles Day. Terwijl Black Friday en andere feestdagen waar veel online geshopt wordt om de hoek staan. Pikt u als logistiek dienstverlener al een graantje mee van deze e-fulfilment trend?

Met alle online aankopen – Nederlanders spendeerden in 2018 online 23,7 miljard online – is e-commerce ook voor logistiek dienstverleners een belangrijke inkomstenbron geworden. Want wat besteld wordt, ligt vaak op voorraad bij logistiek dienstverleners die zorgen dat het pakketje op tijd en in perfecte conditie binnen recordtempo wordt afgeleverd. Maar deze groei brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Voor webwinkel én logistiek dienstverlener: klantverwachtingen, de roep om duurzaamheid en een stroom aan retouren.

Want zeg je online shoppen, dan zeg je retouren. In Nederland blijken we koning te zijn in het terugsturen. Volgens pakketbezorger DPD is Nederland met een retourcijfer van 9 procent op dit vlak koploper in Europa. Overigens Retailer Zalando tikt zelfs een gemiddelde retourpercentage aan van vijftig procent. Dat zijn een flink aantal kilometers voor een nieuwe broek of schoenen.

Try before you buy: retouren horen bij de huidige e-fulfilment trend

Uit een rapport van het Amerikaanse softwarebedrijf Brightpearl in maart 2018 bleek al dat retailers te maken hebben met een ‘retouren tsunami’. Grotendeels aangejaagd door het concept ‘try before you buy’. Maar de meeste webwinkels zijn helemaal niet opgewassen tegen de (financiële) gevolgen. Zo gaat een geretourneerd product gemiddeld door de handen van maar liefst zeven mensen voordat deze wordt aangeboden voor wederverkoop. Om maar te zwijgen over het percentage dat niet eens meer verkocht kan worden. Een verpakking bijvoorbeeld die met iets teveel enthousiasme is geopend waardoor ook de inhoud een flinke deuk heeft opgelopen of een shirtje dat goed genoeg was voor een feestje. Samengevat: het kost tijd, geld, inzet van postbezorgers en meer dan eens artikelen die linea recta de prullenbak in kunnen.

Retailers zoeken naar passende oplossingen voor de hoge retoursaantallen

Er zijn dan ook al retailers die overwegen de notoire retourneerders op een “blacklist” te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan ASOS en Harrods. Anderen zoeken een alternatieve route en testen de mogelijkheden van automatisering en robotisering. Zo experimenteert Zalando met 3D technologie en kunstmatige intelligentie om het aantal retouren met minimaal 4 procent terug te dringen.

Waar liggen de kansen voor logistiek dienstverleners in de e-fulfilment trend?

Maar dit alles raakt niet alleen de webshops, ook logistiek dienstverleners moeten tegen een scherpe prijs meer activiteiten uitvoeren.Wat kun je als logistiek dienstverlener doen om niet kopje onder te gaan aan (arbeids)kosten? Het is namelijk een misvatting dat reverse logistics een duur en onrendabel proces is. In het proces valt nog behoorlijk te besparen op handling door slimme automatisering. En wat dacht u van de kansen op het vlak van voorspellende analyses en gegevensuitwisseling.

Vooraankondiging

Het proces begint op het moment dat het product wordt aangemeld voor retour. U weet precies welke goederen u kunt verwachten en op welk moment.

Scan voor een transparant proces

Scan bij binnenkomst het artikel, start direct het beoordelingsproces op en deel uw feedback realtime in- en extern met behulp van RF-scanners. Terwijl het artikel naar het retourplein wordt gestuurd voor verdere afhandeling weet uw team al wat van hen wordt verwacht. Daarnaast kunnen individuele artikelen dankzij een simpele scanactie het gehele proces gevolgd worden.

Sla geen stap over en informeer betrokkenen met geautomatiseerde berichten

Zorg dat iedereen op de werkvloer weet wat met elk individueel product moet gebeuren. Simpelweg door automatisch een berichtje te sturen naar de volgende in de rij met alle benodigde informatie.

Voorspellende analyses

Maak dankbaar gebruik van de beschikbare data en stem daarop uw resources en beschikbare ruimte af.Zijn er meer artikelen die rechtstreeks terug kunnen in het bestelproces dan reparatiegoederen? Dan weet u precies waar u uw mensen moet inplannen en waar goederen opgeslagen moeten worden.

Breid uw portfolio uit met e-fulfilment: het kan met 3PL Dynamics

In Nederland voert de helft van de logistiek dienstverleners ook e-fulfilment activiteiten uit. Als we puur kijken naar 3PL’ers, is dit zelfs 63%. Als softwareleverancier voor deze specifieke doelgroep zorgen wij er dan ook voor dat 3PL Dynamics meebeweegt met deze e-fulfilment trend. Want u weet: ons product is ontwikkeld voor én door de branche. Benieuwd hoe wij uw e-fulfilment activiteiten kunnen ondersteunen? Neem dan contact met ons op.

Geplaatst door:
Daphne Tollenaar

Marketing & Communication