Sumis vervangt verouderd maatwerkpakket door Boltrics’ WMS

Altavia Sumis | Boltrics

Sumis vervangt verouderd maatwerkpakket door Boltrics’ WMS

Sumis Marketing Logistics verving afgelopen mei hun maatwerk WMS door Boltrics’ branchestandaard. Een oplossing waarin reeds 97% van hun wensen standaard beschikbaar is en ze moeiteloos kunnen inspelen op de wensen van de grote retailers.  

Slimme condities die de beste afleverdag bepalen, klanten die exact weten wat de laatste status van hun zending is en een orderintake dat volledig geautomatiseerd verloopt. En dat alles met een minimum aan maatwerk. Bij Sumis Marketing Logistics, onderdeel van Altavia Sumis, wisten ze precies wat ze zochten in hun nieuwe WMS. Een future-proof sturend systeem dat minstens tot 2030 mee kan gaan. Het WMS van Boltrics bleek een schot in de roos.

Volledige WMS-dekking van alle logistieke processen

Met bijna 40 jaar op de teller houdt Sumis Marketing Logistics zich bezig met de opslag, fulfilment en distributie van marketing materialen voor ruim 35 retailers. Zo stellen zij onder andere voor de HEMA, ANWB en Total specifieke (winkel)pakketten samen. Een flinke operatie waar de nodige specifieke push-processen, transfers, replenishment en VAL-activiteiten om de hoek komen kijken. Sinds mei maken ze gebruik van Boltrics’ WMS om alle logistieke processen te ondersteunen.

Een warboel aan maatwerk

De logistiek dienstverlener had verschillende redenen om van WMS-pakket te wisselen. Zo waren ze met hun vorige WMS-systeem verzeild in een warboel aan maatwerk. Dat maakte het vrijwel onmogelijk het systeem te updaten naar nieuwere versies. Sumis stond daardoor als ware stil als het ging om ontwikkelingen en verbeteringen in hun WMS.

Evert-Jan Hellemink, Manager Logistiek bij Sumis: “We bevonden ons in de situatie dat overstappen naar de nieuwste versie van ons vorige softwarepakket hetzelfde was als overstappen naar een compleet nieuw systeem. Begin 2018 besloten we daarom op zoek te gaan naar het beste WMS-pakket dat ons in staat stelt om de kwaliteit van onze dienstverlening continu te verhogen en onze gebruikers, klanten, leveranciers en de interne organisatie continu kan verrassen. Vanaf het moment dat Boltrics in beeld kwam ging het snel. Na een uitgebreide selectieprocedure werd in nog geen 3 maanden de software geïmplementeerd en ondertussen maken we alweer ruim een half jaar gebruik van de software.”

Van registrerend naar sturend WMS

Evert-Jan omschrijft het vorige WMS als een registrerend WMS. Alle handelingen werden in het systeem vastgelegd, maar gebruikers bepaalden vervolgens zelf de planning en de volgorde van werkzaamheden. Dat is vaak niet de meest efficiëntste wijze. Met het nieuwe WMS worden gebruikers gevoed met werkopdrachten gebaseerd op business rules. Dat voorkomt ruis op de lijn, gebruikers zijn immers niet langer bezig wanneer ze iets moeten doen. Daardoor zijn medewerkers veel efficiënter in te zetten.

Geplaatst door:
Daphne Tollenaar

Marketing & Communication