Is voicepicking de logistieke oplossing van 2020?

Voicepicking | Boltrics

Is voicepicking de logistieke oplossing van 2020?

Nog een paar weken en 2019 is alweer voorbij. Een jaar waar we met z’n allen een tandje bijzetten (hallo, logistieke topdrukte), massaal toekeken hoe Max Verstappen over het circuit heenvloog en leraren, boeren en bouwers massaal het Malieveld (en de snelwegen) bezetten om de mensen in Den Haag wakker te schudden. Wat het nieuwe jaar gaat brengen is voor iedereen gissen, maar één ding is zeker: trendwatchers maken momenteel overuren.

Een rond getal als 2020 maakt het natuurlijk extra aanlokkelijk om voorspellingen te doen. Die aantrekkingskracht had het jaren geleden al. Zo stonden de vakbladen 8 jaar terug al vol met dé trends en voorspellingen voor het magische 2020. Zo voorspelde Logistiek.nl in 2013 de 3 belangrijke logistieke trends voor 2020:

  1. Meer doen met minder;
  2. Opkomst van multi- and omnichannel;
  3. Verbeteren van flexibiliteit.

De opkomst van multi- en omnichannel distributie

Ze zaten er niet veel naast. Overigens golden deze uitdagingen al veel eerder. In 2018 waren de meeste warehouses en vrachtwagens afgeladen vol en trok iedereen alles uit de kast om nieuwe collega’s te werven. Maar een stijgende lijn in het rendementsoverzicht was vaak ver te zoeken. Multichannel heeft in de tussentijd – mede dankzij de internationale kooplust – een vogelvlucht genomen en de recordomzetten zullen in 2019 weer worden verbroken. De bijbehorende dynamiek legt een flinke druk op de flexibiliteit van de logistieke spelers. Klanten verwachten een soepele online winkelervaring waar niets op aan te merken is. Alles minder dan perfect – van een slechte klantervaring tot een omslachtig retourproces – heeft een negatieve invloed op het bedrijf en kost klanten. Een groot aandeel van een “perfecte” ervaring ligt in handen van de logistiek dienstverlener en hun interne processen.

Aanpassingsvermogen als ultieme overlevingskracht

Stiekem is inspelen op klantwensen natuurlijk geen nieuw fenomeen. Het is het bestaansrecht van logistiek dienstverleners – juist door in te spelen op de behoeftes van uw klanten weet u zich te onderscheiden. Maar digitalisering, een krappe arbeidsmarkt, de snelheid van e-fulfilment en complexe supply chains brengen wel een extra dimensie met zich mee. Slimme koppen die de logistieke processen zo weten in te richten dat alles soepel verloopt.

Technologische factoren

Daarbij moet naar de gehele organisatie gekeken worden hoe schaalbare en – daar komt het – flexibele technologische oplossingen het verschil kunnen maken. Van A tot Z. Van put-away, restocking tot replenishment. Oplossingen die kunnen meegroeien met uw activiteiten en slimme workflows ondersteunen. Denk aan robotica en Artificial Intelligence. Of misschien een oplossing die misschien iets minder ver van uw bed voelt; voicepicking.

Arbeidsmarkt factoren

Al jaren op de markt, maar vaak nog een onbekende in de meeste warehouses. Terwijl de meeste logistiek dienstverleners regelmatig buitenlandse arbeidskrachten aantrekken. ABN Amro schat dat bijna 53.000 Oost-Europese arbeidsmigranten werkzaam zijn in de Nederlandse transport en logistiek. Dat blijkt zo’n 13% van het totale personeelsbestand te zijn van de branche. Sommige worden voor een kortere periode ingehuurd, anderen blijven langer hangen. Hoe dan ook moeten ze in een korte periode wegwijs gemaakt worden in uw magazijn.

Voicepicking als verbindende oplossing

Dan kan voice picking een ideale oplossing zijn om uw medewerkers snel wegwijs te maken. Want of collega’s pas één dag binnen zijn of al jaren in dienst, orders moeten zo snel mogelijk gepickt worden. Zodat ze bij voorkeur – refererend naar de perfecte klantbeleving – dezelfde dag nog geleverd kunnen worden.

Hoe werkt voicepicking?

Door middel van de gesproken opdrachten, werkt het systeem heel intuïtief. Hierdoor zijn er geen ingewikkelde trainingen meer nodig om uw medewerkers op te leiden. De trainingstijd kan hiermee tot wel 50% gereduceerd worden. Best prettig. Als “bonus” maken collega’s op z’n minst 25% minder fouten – het wordt ze immers letterlijk verteld wat ze moeten doen – en schroeft u de productiviteit flink omhoog. Zo komen technologie en de huidige arbeidsmarkt samen.

Daphne Tollenaar
Geplaatst door:
Daphne Tollenaar

Marketing & Communication