In maart 2020 stond er van de één op de andere dag een flinke uitdaging voor de deur: thuiswerken én heel veel videobellen. Ook vandaag de dag is dit nog het geval, wat betekent dat veel bedrijven de sollicitatiegesprekken via teams voeren. Mét de camera aan.

Uit je comfort-zone? Soms wel.
Spannend? Vaak wel.
Ready to rock? Zeker!

Zoals je in de blog 7 tips waarmee jij een goede indruk achter laat hebt kunnen lezen, is een goede voorbereiding het halve werk. Dit is bij videobellen minstens zo belangrijk. Met onderstaande tips zorg jij ervoor dat niets je in de weg staat om een verpletterende 1e video-indruk achter te laten.

1. Mic, check check?

Zorg ervoor dat je voorafgaand aan het gesprek getest hebt of alles werkt zoals het zou moeten werken en de batterij van je laptop vol is. Aan het begin van het gesprek erachter komen dat je microfoon of camera het niet doet, zorgt voor een valse start die je gemakkelijk kan voorkomen. Naast je apparatuur is je wifi verbinding minstens zo belangrijk. Het is voor jezelf en de ander vervelend wanneer het geluid of beeld hapert en je om de 30 seconden de vraag moet stellen:

Wat zeg je? Je loopt vast. Hallo? Ja nu zie ik je weer. Je beeld staat stil. Waar was ik?’

2. Je achtergrond

Met je nieuwe home-office geef je jouw gesprekspartners een kijkje in jouw privé situatie. Onbewust creëert ook je achtergrond een beeld van wie jij bent. Dit kan in jouw voordeel werken. Wij als Boltrics zijn altijd super nieuwsgierig naar de persoon achter het cv. Een kast met medailles (winnaarsmentaliteit), strategische spelletjes (analytisch vermogen), of familiefoto’s (familiemens) dragen bij aan het beeld dat we van jouw krijgen. Er is echter ook een keerzijde aan dit verhaal. Een bureau met stapels papieren, een onopgemaakt bed óf een keuken waarbij de vieze bordjes tot aan het plafond staan opgestapeld geven geen professionele indruk. Heb je geen rustige ruimte in huis beschikbaar, die er spic en span uit ziet? Geen probleem! Stel een virtuele achtergrond in die past bij het voeren van een sollicitatiegesprek. Hierbij is een achtergrond van ballonnen dus een no go – tenzij je voor circus clown solliciteert natuurlijk!

3. Home-front

De kans is groot dat je niet de enige bent die op dit moment thuis aan het werk is. Misschien is je partner, huisgenoot, broer of zus ook wel thuis. Spreek in dat geval duidelijk met elkaar af dat je niet gestoord wilt worden. Zo kan jij je 100% focussen op het gesprek.

Ben jezelf ook bewust van andere geluiden in je omgeving. Bevindt je werkplek zich naast een (gehorige) wc? Zorg dat jij én je partner van tevoren geweest zijn. Is je wasmachine bijna klaar? Deze hoge piepjes blijven zich om de minuut herhalen en zijn voor jou en je gesprekspartner mega irritant. De was ná het gesprek doen is dus geen dom idee.

Let op: ook huisdieren behoren tot het gezin. Zorg dan ook dat je hond, kat, konijn of papegaai netjes op zijn plek blijft en ze zich niet in dezelfde kamer bevindt als waar jij de sterren van de hemel solliciteert. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je hond onder het bureau kruipt, omdat hij met de kabels van je netwerkverbinding of je broekspijp wil spelen.

4. ‘Ping Ping’

Oké… duidelijk een open-deur in trappen, maar geloof mij, het gebeurt nog steeds: telefoons die afgaan tijdens je sollicitatiegesprek. Zet je mobiel op stil tijdens het gesprek en leg deze far far far away. Zo kom je niet in de verleiding om toch nog even dat appje te lezen, waarbij je moeder je veel succes wenst en je vader je belt omdat de mail op zijn IPad ineens niet meer werkt.

5. De kleren maken de man

Ook met videobellen is het belangrijk dat je jezelf kleedt zoals je je zou kleden wanneer je het gesprek face-to-face op kantoor zou hebben. Zit een trainingsbroek lekker? Zonder twijfel! Maar je thuiswerkkloffie bepaald onbewust ook je houding. Wanneer je een nette blouse aan hebt, gecombineerd met een trainingsbroek (én fluffy sloffen voor de liefhebber), ben je snel geneigd om op je stoel onderuit te zakken. Heerlijk bij het bingewatchen, maar helaas niet bij een sollicitatiegesprek. Dit komt niet proactief of professioneel over. In het ergste geval kom je er tijdens het gesprek achter dat het raam nog open staat en is je buurman net fanatiek met de bladblazer aan de gang. Nu moet je wel opstaan, en ja die trainingsbroek dus ook.