Na jaren in spanning, maanden van onderhandelingen en weken speculeren, was het eindelijk zo ver. Op 24 december 2020, kwam het verlossende bericht de wereld in: de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk bereikten een akkoord over de Brexit. Met de vervaldatum van de overgangsperiode op 1 januari 2021 in zicht, hebben beide partijen de laatste strohalm aangegrepen om een ‘no-deal Brexit’ te voorkomen. Nu in de eerste weken van januari de politieke storm wat is gaan liggen, is het tijd om te kijken naar de nieuwe situatie zoals deze nu is. Want welke afspraken zijn er nou eigenlijk gemaakt? En welke gevolgen heeft de logistieke sector al ondervonden in deze eerste weken?

De European Union (Future Relationship) Bill

Voordat we kijken naar de situatie zoals deze nu is, neem ik u mee in een korte terugblik. De dagen voor kerst waren namelijk voor u als logistiek dienstverlener een spannende en onrustige periode. Ook na het bereiken van het akkoord en het instemmen van het Britse parlement met de ‘European Union (Future Relationship) Bill’ bleef het nog even spannend. Wat ging er nu precies veranderen? En hoe zou de transport en logistiek eruit komen te zien in de praktijk? Over welke onderwerpen zijn er nu afspraken gemaakt en welke niet?  Kortom, het was geen makkelijke periode voor u als logistiek dienstverlener om u goed voor te bereiden op deze nieuwe regels.

De nieuwe regels

Ten eerste lijkt het akkoord goed nieuws, want het scheelde weinig of we hadden te maken met een harde ‘no-deal’ Brexit. Ook voor de (inter)nationale logistieke ondernemingen is het akkoord daarom goed nieuws. Een groot deel van de afspraken, die vastgelegd zijn in het akkoord, hebben namelijk direct invloed op de transport en logistiek van en naar het Verenigd Koninkrijk. Zo zijn er nu afspraken over:

  • Handel in diensten en goederen;
  • Luchtvaart en wegtransport;
  • Een gelijk speelveld;
  • Visserij;
  • Sociale zekerheid;
  • VK-deelname aan EU-programma’s;
  • Interne veiligheid.

Wat zijn de afspraken

Een mooie opsomming, maar om zeker te weten wat er in de praktijk verandert, moet u kijken naar wat er precies is afgesproken. Zo bevatten de afspraken over diensten en goederen onder andere afspraken voor (vrije) handel tussen de EU en het VK zonder importheffingen en zonder quota, die wel voor andere handelspartners van de EU gelden. Aan de andere kant is de licentie vrij vrachtverkeer komen te vervallen. Waar bijvoorbeeld ook geen afspraken over zijn vastgelegd, is het vrij verkeer van personen. Om het VK in te komen heeft u dus weer een paspoort nodig. Dat geldt ook voor uw chauffeurs.  

Impact op de logistiek

Er is dus veel veranderd vanaf dit jaar en de vele afspraken hebben ook grote gevolgen voor de logistiek. Want ondanks dat een no-deal Brexit is voorkomen, is er vanaf 1 januari 2021 veel nieuw.

Douane

De grootste verschillen zijn merkbaar bij de douane. Als u als logistiek dienstverlener te maken heeft met transport van en naar het VK, dan heeft u dat ongetwijfeld gemerkt. De terugkeer van de douaneregels komt omdat het VK als zogenaamd derde land wordt behandeld. En daar hangen allerlei douaneformaliteiten aan vast. Zo moet u beschikken over een EORI-nummer, moet u aangifte kunnen doen in het systeem van de douane en moet u een Registratie elektronisch berichtenverkeer aangevraagd hebben.

De gevolgen in de praktijk

Als gevolg van deze hernieuwde douaneregeling, zien we in de eerste weken na het ingaan van de nieuwe regels dat de sector last heeft van opstartproblemen. Logisch ook, want pas op het laatste moment werd duidelijk waar u als logistiek ondernemer aan moest voldoen. Zo weet u nu bijvoorbeeld pas of u een CEMT-vergunning nodig heeft wanneer u transport verzorgd naar het VK of niet – het antwoord is nee. Toch lijkt de extreme no-deal chaos uit te blijven. Ja, de drukte aan de grens is enorm toegenomen door de bureaucratische rompslomp, maar met de juiste documentatie op zak en een snelle communicatie naar uw klanten lijken de problemen zich te beperken tot de overgang naar de huidige situatie.

Douane in uw software

De laatste dagen van het vorige jaar waren hectisch, spannend en vooral onduidelijk. En toen er eindelijk meer duidelijkheid was, moest u vrijwel meteen uw logistieke activiteiten aangepast hebben aan de nieuwe situatie. Gelukkig kon u in ieder geval (blijven) rekenen op uw Dynamics software. Heeft u na 1 januari 2021 (ineens) moeten starten met douane activiteiten? Of bent u benieuwd naar de mogelijkheden van onze douane module? Mail dan naar marketing@boltrics.nl en voorkom problemen aan de grens.