In Nederland verloopt het aangifteproces met de douane volledig geautomatiseerd. Als logistiek dienstverlener valt of staat uw aangifte dus ook met de keuze van juiste douane software. En wanneer u de juiste keuze heeft gemaakt, dan is het belangrijk dat u op deze software kunt vertrouwen – ook in de toekomst. Een stabiele oplossing voor de communicatie met de Nederlandse Douane is geen wens, maar een must. En bij een goede communicatie hoort een sterk, toekomstbestendig platform: de DataHub.

Douane berichten via de DataHub

Het afgelopen jaar heeft Boltrics een mooie stap gezet, door de oude douaneserver over te zetten op het nieuwe DataHub platform. Een belangrijke stap om ook in de toekomst uw processen te kunnen ondersteunen. Toch biedt deze overgang niet alleen voordelen voor de toekomst. Het DataHub platform kent ook nu al voordelen voor u als klant.

Eén platform

Doordat de Douane server nu overgezet gezet is op de DataHub, verlopen alle EDI berichten via één platform. Het grootste voordeel van één platform is dat wij als Boltrics nu slechts één systeem voor berichtgeving onderhouden en onze focus dan ook 100% op dat platform ligt. Daarnaast is het makkelijker schakelen, want ook uw kerngebruikers hoeven maar de kennis van één platform te hebben.

Performance

Zonder het verhaal al te technisch te maken, kan ik u meegeven dat bij de overzetting van de douanestromen een fikse verbeterslag is gemaakt op het gebied van performance. Hier is tijdens het proces extra op gelet, zodat ook u kunt genieten van een snellere applicatie met minder performance issues.  

Inzicht

De bovenstaande twee punten zijn mooi meegenomen en zeker van waarde. Maar waar u als klant en wij als Boltrics gezamenlijk het meest aan hebben, is dat we in de DataHub meer inzicht hebben in de douaneberichten. Waar vroeger het oude platform een ‘black box’ was, kunt u nu de berichten tot in detail volgen. In het verleden was u afhankelijk van support om bepaalde berichten te analyseren, bekijken of te herstarten. Nu kunt u dit zelf doen. Met andere woorden, u krijgt een stuk controle terug over uw douaneberichten. Natuurlijk blijft gelden dat daar waar u support nodig heeft, u de vraag bij onze support afdeling neer kunt leggen. Echter kunt u nu ook eerst zelf de uitdaging aangaan om het probleem op te lossen. Dit kan u namelijk veel tijd besparen.  

Berichten monitoren in de DataHub

Voor alle douanedocumenten geldt dat het aanmaken en versturen van het document hetzelfde is gebleven. De douanedocumenten kunnen nog steeds worden aangemaakt via een statusovergang, step of actie vanuit het lint van het document. Het is simpelweg een stuk makkelijker geworden om zelf uw berichten te monitoren. Benieuwd hoe u zelf in de foutmelding kunt duiken? Ontdek hoe u eenvoudig uw foutmeldingen kunt opsporen, analyseren én oplossen in onderstaande video:

Meer weten over de DataHub?

Wilt u meer informatie over uw douanestromen via de DataHub? Of ben u benieuwd naar wat de Douane module voor u kan betekenen? Mail naar marketing@boltrics.nl.