De branchestandaard als basis van een succesvolle relatie

Branchestandaard | Boltrics

De branchestandaard als basis van een succesvolle relatie

Een stabiele of zelfs sterke relatie maakt een samenwerking. Bij Boltrics zien we het belang in van deze relatie als samenwerkingspartners. We maken weliswaar een standaardproduct, maar willen geen “kroketten uit de muur” aanbieden. Wanneer u al jaren klant bent bij Boltrics, weet u als geen ander hoe wij werken. En dat we vanuit vijf beloftes werken. Weet u ze nog?

De branchestandaard

De eerste belofte van Boltrics luidt ‘de branchestandaard’. Ongetwijfeld is dit een van de redenen geweest dat u voor Boltrics gekozen heeft. Deze belofte rust voornamelijk op overeenkomsten, namelijk: de behoeftes die u en uw branchegenoten gemeen hebben. Daar kijkt Boltrics naar. Dat deden we in het verleden, dat doen we nog steeds en dat willen we blijven doen.

Klantspecifiek vs. de standaard

U weet dat uw organisatie niet stil zit. Dat kan ook niet anders in zo’n dynamische markt. De kans is dan ook groot dat na verloop van tijd nieuwe inzichten ontstaan of dat (nieuwe) klanten andere eisen stellen aan uw werkwijze. Voor de realisatie van proceswijzigingen staan u verschillende middelen ter beschikking. Denk aan specifieke workflows of soms de ontwikkeling van specifieke functionaliteiten. Samen kijken we hoe we deze kunnen verwerken in de software. Dat doen we vanuit Boltrics altijd vanuit de ‘branche bril’. Want wanneer de oplossing volledig toegespitst zou worden op uw specifieke bedrijfsprocessen, dan sluit deze logischerwijs niet langer aan op de branche brede oplossing waar het peloton op draait. En dat terwijl u juist gebruik wilde maken van een branchestandaard.

De achilleshiel van klantspecifieke oplossingen

Stel dat Boltrics al haar resourcecapaciteit zou steken in klantspecifieke oplossingen. Dan zouden we sluipenderwijs afdwalen van de branchestandaard, de aanpak waar u bewust voor gekozen heeft. Het zou de doodsteek betekenen voor de branchestandaard. Die zou niet verder ontwikkelen. Nieuwe technologie zou niet beschikbaar komen en dat gaat zich uiteindelijk wreken in uw concurrentiepositie. Niet voor niets richten wij ons op het gehele Boltrics peloton. Samen sta je nu eenmaal sterker.

Kiest u een andere strategie en honoreren wij al uw wensen met behulp van klantspecifieke oplossingen? Dan koerst u niet meer mee met het peloton. Deze zult u uiteindelijk verlaten. Wellicht voelen die eerste meters als een bevrijding, maar u komt er al snel achter dat het heel hard trappen is alleen. Met andere woorden: u heeft veel vrijheid en kunt uw eigen keuzes maken, maar u draait ook overal zelf voor op. Kijkend naar de huidige snelheid waarin u zich moet aanpassen aan de technologische veranderingen, is dat bijna niet toe doen.

Het oog op de toekomst

De tweede belofte van Boltrics is ‘altijd up-to-date’. Dat betekent dat het hele peloton kan vertrouwen op de meest recente Microsoft technologie, maar ook op de nieuwste logistieke functionaliteiten. Maar… bent u afgeweken van de koers van het peloton, dan kost het moeite om deze bij te benen. Hoe meer u zich aansluit bij de standaard, hoe makkelijker het is om in het wiel te blijven. Laat uw oog daarom niet te snel vallen op specifieke oplossingen voor uw bedrijfsprocessen, maar kijk ook hoe u uw eigen processen anders kunt inrichten. Door het peloton te blijven volgen is namelijk uw updateproces eenvoudiger, kunt u makkelijker nieuwe functionaliteiten aanschakelen en vermindert u het aantal bugs in uw applicatie.

De standaard verbeteren

Kortom, klantspecifieke software spreekt de beloftes van Boltrics tegen. Daarbij vormen te veel klantspecifieke oplossingen niet alleen een bedreiging voor de zo geliefde standaard, maar ook voor uw eigen processen en toekomstbestendigheid. Zo is het moeilijker om nieuwe functionaliteit aan te schakelen en blijft u moeilijker up-to-date. Vermijdt dus te veel bedrijfsspecifieke zaken en draag uw steentje bij aan de standaard. Alleen zo benut u het volledige potentieel van uw branchegerichte oplossing. Door die te verbeteren met zaken die (bijna) alle klanten aangaan, brengen we samen het gehele peloton naar een hoger niveau. Dat is pas een goede relatie! 

Geplaatst door:
Martin Maljaars