Klantcommunicatie automatiseren; een inkijkje in de wereld van API’s

API EDI | Boltrics

Klantcommunicatie automatiseren; een inkijkje in de wereld van API’s

Uw klant vraagt om een koppeling met uw systeem. Kan dat zomaar? Het eenvoudige antwoord: ja! Maar er komen veel meer vragen bij kijken. Welke gegevens wilt u bijvoorbeeld uitwisselen met uw klanten? En op welke manier moeten de systemen communiceren? Vragen waar u wellicht in eerste instantie geen antwoord op heeft. En dat is logisch. Toch kunt u winst halen door de juiste koppeling op te (laten) zetten met uw klanten of leveranciers. En met de opkomst van de zogenaamde API’s als basis waarop softwareapplicaties onderling kunnen communiceren, heeft u er nog meer mogelijkheden bij gekregen. Om u op weg te helpen in deze technische ontwikkelingen, nemen we u in deze blog mee in de wereld van de API’s: de toekomstige standaard om uw systemen te integreren.

Wat is een API?

Een API (Application Programming Interface) is een intermediair programma tussen het systeem van de gebruiker en de bron. Deze software interface zorgt ervoor dat twee applicaties met elkaar kunnen communiceren. Ondanks dat deze term misschien nieuw is voor u, heeft u er op dit moment al dagelijks mee te maken. Wanneer u gebruik maakt van een webapp, wanneer u bijvoorbeeld een vlucht boekt, maar ook in uw werk. Vrijwel alle platformen waar u om informatie vraagt (of een ander verzoek indient) en waar u vervolgens automatisch een antwoord krijgt, werkt tegenwoordig met behulp van API’s.  

In de praktijk

API’s en andere integraties werken op de achtergrond, waardoor u misschien denkt dat dit onderwerp een ‘ver-van-uw-bedshow’ is. Maar niets is minder waar. Want het zijn deze API’s die ervoor zorgen dat uw systeem toegang krijgt tot relevante informatie en deze automatisch vergelijkt met wat is ingevoerd. Denk bijvoorbeeld aan de automatische controle van adresgegevens. Maar er zijn meer toepassingen die ‘dichterbij-uw-bed’ werken:

Gegevensinvoer beperken

In veel gevallen zijn er API’s die zorgen voor een beperking van gegevensinvoer. Denk hierbij aan communicatie met systemen van Portbase, Cargonaut of de Douane. U registreert uw zendingen en voorraad in uw WMS of TMS en moet deze ook invoeren in het web portal van deze instanties. Dát kunt u ondervangen met een integratie, waarbij de gegevens die u nodig hebt voor uw procesuitvoering ook 1-op-1 worden doorgestuurd om de aangifte te doen.

Realtime communiceren

Bovendien zijn integraties actief om bijna onmiddellijk, oftewel realtime, gegevens over te dragen. Dat is dus hoe uw klanten direct een antwoord krijgen wanneer zij hun vracht willen volgen, voorraad opvragen of een andere vraag stellen aan uw systeem.

Integraties in de logistiek

Als API’s zoveel gebruikt wordt, waarom klinkt het dan zo moeilijk? En waarom kosten deze integratieprojecten vaak zoveel tijd en geld? Hoewel er standaard integraties in de industrie zijn die het gemakkelijker maken om gegevens en informatie te delen, worden er veel specifieke warehouse- en transportmanagementsystemen gebouwd en gebruikt door verschillende organisaties. Op het gebied van integraties veroorzaakt dit uitdagingen, omdat deze systemen meestal gericht zijn op het eigen proces en niet op het delen van gegevens in de keten.

Communiceren met de DataHub

Boltrics’ oplossing voor die uitdaging is onze DataHub. Hiermee kunnen wij de verbinding maken tussen twee totaal verschillende systemen. Daarmee bent u in staat om uw systeem te laten communiceren met andere bedrijven en uw klanten. Want waar veel partijen een eigen API live brengen waar “tegenaan gepraat” kan worden, moet u wel de mogelijkheid hebben om daar op de juiste manier mee te kunnen communiceren. Daar biedt de DataHub uitkomst.

Het einde van EDI? Zeker niet!

Het gebruik van API’s is de toekomst. Ook Microsoft zal in de toekomst hierin meegaan, door bepaalde berichtsoorten niet meer te ondersteunen. Toch gebruikt een groot deel van de logistiek dienstverleners nog volop EDI (Electronic Data Interchange). En dat is niet zonder reden. Want nog steeds is EDI een vertrouwde en toegankelijke manier van informatie uitwisselen tussen uw systeem en dat van uw klant of leverancier. Eenvoudigweg stellen dat deze technologie ‘verouderd’ is en daarom voor u niet meer bestaat, doet de deur dicht voor handel met (grote) partijen.

Om deze stabiele informatiestroom te kunnen blijven realiseren, is het met behulp van de DataHub ook mogelijk bestandstypen en connectie-protocollen om te zetten. Dat geldt voor zowel in-, als uitgaande berichten, waardoor u ook de andere kant van de lijn kunt blijven bedienen met deze berichten. Met behulp van de DataHub kunt u dus mee in de technologische vooruitgang, zonder de verbinding te verliezen met uw (potentiële) klanten.

Integraties in uw organisatie

Het gebruik van integraties tussen uw systemen en die van uw klanten, leveranciers en partners bespaart dus een aanzienlijke hoeveelheid tijd en beperkt de kans op fouten. En waar u al bekend bent met EDI koppelingen tussen systemen, bieden API’s mogelijkheden om met meer verschillende systemen realtime te communiceren. In beide gevallen kunt u deze communicatie realiseren met de DataHub. Wilt u meer informatie over hoe u communicatie met uw klanten en leveranciers kunt automatiseren? Mail dan naar request@boltrics.nl en we helpen u graag verder.

Geplaatst door:
Sytze Talsma