E-fulfilment. In de logistieke wereld is dit afgelopen jaar ongetwijfeld een van de meest genoemde termen onder logistiek dienstverleners. Want waar het aantal online geplaatste bestellingen in deze periode door het dak ging, nam de vraag naar bedrijven die de logistieke afhandeling hiervoor verzorgen bijna evenredig toe. Maar wie denkt dat deze ontwikkeling slechts iets is van het afgelopen jaar, en dat deze trend wel weer over waait, heeft het mis. Want de groei in e-fulfilment was al ingezet ver voor de wereldwijde coronacrisis. En verwachtingen zijn dat deze groei zich ook hierna alleen maar verder zal ontwikkelen.

Jaar op jaar meer logistieke activiteit uit e-commerce

Zoals gezegd is de groei in e-fulfilment niet iets van het afgelopen jaar. Al in 2016 groeide de omzet van webwinkels en het aantal vervoerde pakketten met dubbele cijfers. En dit was de jaren hierna niet anders. De coronacrisis heeft er echter wel voor gezorgd dat deze vorm van logistiek een boost kreeg. Zo steeg de omzet van Nederlandse webwinkels met ruim 40%, waarmee het aantal afgeleverde pakketten tot ruim boven de 500 miljoen uitsteeg. Oftewel, het is hoogtij voor warehouseactiviteiten en logistieke bedrijven in e-fulfilment en pakketvervoer.

Samensmelting van logistieke kennis en IT

Waar webwinkels meer gaan uitbesteden, kunt u als logistieke dienstverleners daarvan profiteren. Niet voor niets verschuiven steeds meer traditionele dienstverleners hun aandacht naar e-fulfilment. Als logistiek dienstverlener heeft u namelijk een berg aan logistieke kennis die u kunt inzetten om uw klanten te helpen. Toch zijn er ook uitdagingen die u tegen komt, wanneer u intrede doet in deze specifieke branche. Zo lopen logistieke processen vaak nét iets anders dan bij het vertrouwde pallet vervoer.

Orderpicken is key

Eén van deze processen is orderpicken. Bij e-fulfilment bestaan de orders vaak uit kleine pakketjes met slechts enkele artikelen uit het warehouse. Hoe u deze orders verzamelt is dus essentieel voor de efficiëntie van uw proces. Zeker omdat het orderpickproces soms zelfs 60% van alle arbeidsprocessen in het magazijn beslaat. Logistieke kennis alleen is dus niet voldoende. U zult moeten kiezen voor een passende strategie en uw systemen hier op afstemmen. Gaat u bijvoorbeeld picken per artikel? Of wilt u automatisch orders toewijzen aan uw magazijnmedewerkers?

Overleven in de e-fulfilment jungle

Met een booming e-commerce business probeert iedereen een graantje hiervan mee te pikken. Logisch! Maar dit zorgt er wel voor dat u zich zult moeten onderscheiden om te overleven. Dat kunt u bijvoorbeeld doen door te focussen op een niche of een specialisatie aan te nemen. Daarbij is automatisering, en zelfs robotisering, een steeds grotere onderscheidende factor, door de invloed dat dit heeft op de efficiëntie van uw processen. Mee gaan met de technologische ontwikkelingen biedt uw bedrijf dus kansen ten opzichte van uw concurrentie. 

Van traditionele dienstverlening naar e-fulfilment

Kortom, de groeiende e-fulfilment business biedt mogelijkheden om uw activiteiten uit te breiden of uw focus te verleggen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden om met Boltrics’ 3PL oplossing uw e-fulfilment activiteiten te ondersteunen? Of bent u benieuwd waar u als logistiek dienstverlener op moet letten? Mail dan naar marketing@boltrics.nl en stap aan boord.