Wanneer u de logistieke afhandeling verzorgt voor e-commerce bedrijven, moet u om kunnen gaan met tal van nieuwe uitdagingen. Uitdagingen die u bij de traditionele logistiek niet kende. Zo verwachten uw e-fulfilment klanten dat u (uiterlijk) de volgende dag kunt leveren en mag er geen tijd verloren gaan in uw orderpick proces. Maar is het product succesvol geleverd? Of mee met de bezorger? Dan zit uw werk erop. Toch..? Niets is minder waar, want steeds vaker wordt er van u als logistiek dienstverlener verwacht dat u ook de retourzendingen afhandelt. Nog een nieuwe uitdaging, maar wel één met kansen om u te onderscheiden. Hoe zorgt u voor een gestroomlijnd retourproces?

Wat is retourlogistiek?

Een pakketje terug sturen is vandaag de dag net zo makkelijk als een brood halen in de supermarkt. Past het niet? Of is het net niet helemaal naar wens? Dan kan de consument het product zonder extra kosten retourneren. Vanaf dat moment komt u in beeld. Klanten verwachten steeds vaker dat u het gehele proces van ophalen, inspecteren, repareren, herpakken, sorteren en doorverkoop van teruggestuurde pakketten voor uw rekening neemt. Daarbij komt vaak ook nog de klachtenafhandeling en administratieve afhandeling. Al deze VAL-activiteiten noemen we retourlogistiek.

Retourlogistiek: het ongewenste vraagstuk van klanten

Als logistiek dienstverlener komt u dagelijks in aanraking met de meest uiteenlopende logistieke vraagstukken. Met deze ervaring en kennis kunt u een meerwaarde bieden voor uw klanten. Ook in het proces van retouren. Aangezien uw klanten retourstromen vaak zien als zorgenkindje en zich liever focussen op verkopen, kunt u de bijbehorende logistieke activiteiten zonder probleem oppakken. Al moet u wel zorgen dat uw e-fulfilment proces ook de retourzijde van deze markt aan kan.

Registratie essentieel voor een geolied retourproces

In het e-fulfilment proces ligt namelijk vaak de focus op het stroomlijnen van het orderpick proces, en het zo snel en efficiënt mogelijk uitslaan van pakketten. Oftewel, het proces aan de voorkant. Maar ook in de retourstromen kunt u een flinke slag slaan. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om de data van de uitgaande zending goed te registreren in uw WMS. Dat kan aan de hand van het serienummer, of een Unit Package ID. Op deze manier kunt u de retouren snel verwerken wanneer u het (opnieuw) inkomende pakketje in uw warehouse inslaat. Even scannen en u heeft direct alle gegevens van de order bij de hand.

Ontdek in een notendop de mogelijkheden van retourlogistiek in onderstaande infographic.

Retouren stroomlijnen in 3PL Dynamics

Wilt u meer weten over de kansen die retourstromen met zich mee brengen? Of wilt u meer informatie over hoe uw WMS oplossing u kan helpen met het verwerken van alle retouren? Mail dan naar marketing@boltrics.nl en ontdek hoe u uw klanten kunt ontlasten.