Vandaag de dag beschikken logistiek dienstverleners over één van de grootste databanken. Met elke order en rit die u verwerkt, verrijkt u uw database met een vrachtlading waardevolle data. U weet immers exact hoe lang goederen in het warehouse staan, welke activiteiten zijn uitgevoerd en hoe lang ze erover doen om van A naar B te komen. Daarmee heeft u ook de data in handen om slimmer in te kunnen spelen op klantwensen, nieuwe diensten aan te bieden en uw interne processen te verbeteren. Oftewel, geld verdienen met data. Eén van de belangrijkste trends binnen de logistieke sector.

De grote hoeveelheid data biedt kansen, maar maakt het ook uitdagend. Waar moet u beginnen? Wat moet u weten en waaraan kunt u denken? Hoe kunt u uw data aan het werk zetten om doelgerichter, efficiënter en/of winstgevender te werken? Vanzelfsprekend schuilt er veel meer achter. Daarom hebben we 5 manieren waarop u uw data kunt inzetten – met als bonus: 5 stappen waarmee u uw data kunt benutten.

First things first: welke informatievraag leeft er?

De meeste bedrijven zijn continu op zoek naar manieren om hun processen te optimaliseren om efficiënter en (klant)gerichter te kunnen werken. Denk aan: hoe kunt u uw omzet binnen het huidige klantenbestand vergroten? Eén van de belangrijkste vragen die u zich dan moet stellen zijn: Waar blinken we in uit én wat remt het proces? Welke factoren vinden onze klanten het belangrijkste? Maar bijvoorbeeld ook; zijn er diensten die we aan ons aanbod kunnen toevoegen?

Het kan ook zijn dat u juist nieuwe markten wilt aanboren. Welke marktkansen liggen voor het grijpen? Hoe kunt u als eerste nieuwe marktontwikkelingen signaleren, zodat u de concurrent een stap voor bent? Een greep uit de mogelijke vragen én kansen.  

“Als de corona uitbraak onder controle komt en de economie successievelijk weer aantrekt, gaat focus op data als verdienmodel bedrijven onderscheidend vermogen en betere rendementen opleveren. Onder invloed van de coronacrisis zal deze trend zich dus versterkt doorzetten.” – ING

De 5 stappen om uw data te benutten

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, de snelste, de kortste, de mooiste. Voor de meest efficiënte route hebben we 5 stappen die u helpen het snelst op uw eindbestemming te brengen.

  • Stap 1: Bedenk eerst waarvoor u data wilt inzetten. Denk daarbij aan:  
    • Beter inspelen op klantwensen
    • Verbeteren van uw dienstverlening
    • Optimaliseren van uw bedrijfsprocessen
    • Signaleren van marktkansen-/ontwikkelingen
  • Stap 2: Bepaal welke informatie u nodig heeft
  • Stap 3: Breng de verschillende databronnen in kaart; in- & extern
  • Stap 4: Beheer, orden en analyseer
  • Stap 5: Evalueer & scherp aan waar nodig

5 manieren waarop u uw data kunt inzetten

Hoewel het geen uitputtende lijst is, hebben we ter inspiratie hieronder 5 voorbeelden waarop u uw data effectief kunt inzetten.

1. Weet exact welke KPI’s bij uw organisatie passen

Data kan u inzicht geven op welk vlak u uitblinkt en waar uw zwaktes liggen. Breng daarom de succesfactoren in kaart en ontdek hoe u die verder kunt benutten. Lees hier meer over de belangrijkste KPI’s voor logistiek dienstverleners.

2. Optimale belading: laat geen palletplaats en/of laadruimte onbenut

Belt uw klant last-minute met de vraag of 10 pallets over 2 uur bij u afgeleverd kunnen worden? Weet exact waar goederen staan opgeslagen én waar mogelijk een extra order geplaatst kan worden.

3. Voorkom onnodige kilometers op de weg en in uw warehouse

Voorkom dat u lucht vervoert in uw trucks en uw stellingen stof vangen. Bepaal op basis van data hoeveel ruimte u beschikbaar heeft en wat de beste indeling is van uw warehouse en/of vrachtwagens. Zo voorkomt u onnodige bewegingen en onnodig verlies van kostbare ruimte.

4. Baseer de personeelsplanning met (voorspellende) data

Collega’s die duimen staan te draaien omdat er te weinig werk voor handen is óf juist een tekort aan personeel. Beide situaties wilt u zoveel mogelijk voorkomen. Gelukkig kan Big Data u een inkijkje geven in de verwachte workload en handvatten bieden om uw personeel zo efficiënt mogelijk in te plannen. Zo voorkomt u dat u met te weinig mensen komt te zitten – waardoor orders niet op tijd afgeleverd kunnen worden – of juist te veel – waardoor u onnodig met hoge personeelskosten te kampen heeft.

5. Servization: bied aanvullende diensten

Als logistiek dienstverlener zet u graag een stapje extra voor uw klanten. Máár dat kan u geld kosten en de kans is groot dat uw klanten de extra service niet eens opmerken. Analyseer welke acties u voor uw klanten uitvoert, hoeveel tijd dit kost én wat dit oplevert. Blijkt dat u vaak aanvullende acties voor ze oppakt – zonder dat deze financieel iets opleveren? Bekijk dan of u activiteiten los of gebundeld kunt aanbieden als een betaalde service. 

Data in 3PL Dynamics

Op een juiste manier omgaan met data kan dus grote gevolgen hebben voor uw organisatie en de service die u verleent aan uw klanten. Maar u zult uzelf wel de mogelijkheid moeten bieden om hier mee aan de slag te gaan. Dat begint bij een passende software oplossing. Want alleen door de juiste tools te gebruiken, kunt u daadwerkelijk winst halen uit uw data. Zo kunt u eenvoudig (realtime) data analyseren, én daar naar handelen. Wilt u meer weten over hoe uw software u kan helpen? Mail naar marketing@boltrics.nl.