Een belletje hier, een mailtje daar… als logistiek dienstverlener bent u dagelijks druk in de weer om uw klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Maar wanneer uw telefoonlijn roodgloeiend staat en uw medewerkers continu te maken krijgen met een volle mailbox, komen zij niet meer toe aan de logistieke activiteiten die uw core business vormen. Geef daarom klanten zelf inzicht en controle in de activiteiten die u voor hen doet. Het webportaal geeft u die mogelijkheid. Hiermee kunt u bijvoorbeeld de klachtenregistratie inzichtelijk maken voor uw klant. Of, kunt u klanten zelf tijdsloten laten kiezen wanneer zendingen gelost of geladen worden. Maar in al de verschillende mogelijkheden van het webportaal, schuilen ook de valkuilen. Want om voor uw klanten daadwerkelijk meerwaarde te bieden via dit online platform, is het wel belangrijk dat uw klant deze ook gebruikt. Is de omgeving te traag? Dan zal uw klant alsnog de telefoon pakken om u te bellen. Gebruik daarom onderstaande tips om de snelheid van het webportaal te optimaliseren.

Het webportaal optimaliseren

Het webportaal is de uitgelezen mogelijkheid om uw klanten controle te geven over dát specifieke deel van uw proces dat voor uw klant bedoeld is. Zo kunt u zich bezig houden met andere activiteiten, zonder gestoord te worden. Kijk daarom kritisch naar de werkbaarheid van uw webportaal en hoe u deze inzet.

1. Filter data op schermniveau

Via het webportaal heeft uw klant inzicht in zijn eigen data. Zo kan hij bijvoorbeeld alle uitslagen inzien. Maar ga bij uzelf te raden: is het echt nodig dat uw klant alle uitslagen van de laatste vijf jaar in één overzicht kan zien? Vaak niet! Filter daarom de data die uw klant kan zien. Zo kunt u bijvoorbeeld het aantal uitslagen terug brengen van de laatste vijf jaar naar de laatste maand. Dat scheelt in laadsnelheid. In onderstaande video ziet u hoe u dit eenvoudig zelf kunt inrichten.

2. Startdatum formule

Heeft u al filters ingesteld via het tabelfilter? Maar wilt u alsnog alleen een beperkte periode aan data tonen aan uw klant? Dan kunt u ook de ‘Start Datum Formule’ gebruiken om de performance van uw webportaal te optimaliseren. Zo kunt u de datumformule ‘1M’ gebruiken om alleen de data te laden van de laatste maand.

3. Maak gebruik van sub web views

Ten derde kunt u ook gebruik maken van web views. Dit biedt u de mogelijkheid om (per klant) sub lijsten te tonen in het overzicht op het webportaal. Gebruikt u dit niet? Dan toont het webportaal het volledige overzicht – van de data die binnen het ingestelde filter uit de eerdere tips vallen natuurlijk. Vervolgens kunt u door middel van sub web views specifieke delen van het overzicht uitschakelen, die niet per se relevant zijn voor uw klant. Dit doet u dan door de regel in de kolom ‘Actief’ op ‘Nee’ te zetten.

4. Filters en sortering toestaan

Naast de overbodige regels op inactief te zetten, is het waarschijnlijk ook niet nodig om op elke regel te kunnen filteren of te kunnen sorteren. Wilt u uw klant een overzicht van alle uitslagen laten zien, dan is het handig dat hij kan filteren op documentnummer of kan sorteren op boekingsdatum. Echter zijn er ook velden waar nauwelijks op gesorteerd wordt. Denk bijvoorbeeld aan bruto gewicht. Om de snelheid van het webportaal werkbaar te houden, kunt u op deze velden ‘Sorteren toestaan’ en ‘Filters toestaan’ uitzetten.

Meer informatie over Boltrics’ webportaal

Wilt u meer weten over de voordelen van het webportaal naar uw klanten? Of kunt u een helpende hand gebruiken bij de inrichting hiervan? Dien dan een request in via het klantenportaal en we hebben u graag!