Klantportalen en platformen in opmars; 3 trends waar u niet omheen kunt

Klantportalen en platformen

Klantportalen en platformen in opmars; 3 trends waar u niet omheen kunt

In een tijd waarin onze leefwereld zich steeds vaker online afspeelt en ‘digitalisering’ inmiddels in ieders woordenboek voorkomt, moet uw business hierin mee veranderen. De essentie om als bedrijf IT-minded is er; offline en volledig losstaand van andere partijen opereren is er al lange tijd niet meer bij. Maar digitalisering stopt niet bij uw eigen processen. Ook de communicatie met uw klanten verloopt steeds vaker digitaal – en dan niet alleen via e-mail of chat. Steeds vaker verwachten uw klanten inzicht in hun eigen processen en de mogelijkheid om zelfstandig zaken te kunnen regelen. Het is die verwachting die de opkomst van de volgende generatie klantportalen en platformen heeft ingeluid. Bent u klaar voor die verandering? In deze blog behandelen we 3 trends die u staan te wachten, waar u slim op in kunt spelen.

#1 Digital first: de opkomst van een contactloze aanpak

U kunt er niet omheen: door COVID-19 is de werkwijze in de logistiek veranderd. Dat geldt voor uw logistieke operatie, maar ook voor de manier waarop u uw klanten bedient. De beperkte fysieke interacties in deze periode leidde tot een verschuiving naar een contactloze aanpak. Wanneer uw klanten de voorkeur geven aan digitale interacties en op die manier geholpen willen worden, zult u deze moeten faciliteren. Een digital first gedachte met bijbehorende portalen en platformen is daarin onmisbaar. Net als een passend softwaresysteem die dit, op zijn beurt, voor u faciliteert. Zo kunt u bijvoorbeeld uw klachtenregistratie stroomlijnen met behulp van uw softwareoplossing en transportdocumenten digitaal afhandelen in plaats van op kantoor.

#2 Selfservice wint aan populariteit

Een klantportaal kan op diverse manieren worden ingezet. De belangrijkste is misschien wel het kunnen regelen van zaken. Waar uw medewerkers eerder platgebeld werden met vragen en verzoeken, willen klanten steeds vaker zelf activiteiten kunnen regelen. Een order inschieten, een tijdslot reserveren om te lossen aan uw dock of een probleem oplossen. Klanten – en in het bijzonder millennials – willen het allemaal zelf kunnen doen, vanaf hun eigen werkplek. Daardoor wordt de vraag naar een digitale klantomgeving die deze mogelijkheden biedt steeds luider. Aan u de taak om uw klanten én potentiële klanten hierin te voorzien en ze voor u te winnen.

#3 De vraag naar data-analyse groeit

Het belang van data is al langere tijd onomstreden. Als logistiek dienstverlener kunt u verkregen data gebruiken om uw eigen processen te verbeteren en om slimmer in te spelen op klantwensen. Tegenwoordig wensen ook uw klanten steeds vaker dat deze data met hen gedeeld wordt. En niet alleen de data. Ook een juiste analyse hierop. Want met een analyse van de data die u tot uw beschikking heeft om uw eigen processen efficiënter te makken, kunnen ook uw klanten data-gedreven beslissingen maken met hetzelfde doel. Denk bijvoorbeeld aan hoe lang goederen gemiddeld in het warehouse staan of hoe lang ze erover doen om van A naar B te komen. Deze informatie zult u op een eenvoudige wijze, realtime moeten presenteren aan uw klant.

Speel in op de vraag naar een digitale klantomgeving

De behoeftes van uw klanten veranderen. Aan u de taak om in deze behoefte te voorzien. Alleen zo houdt u uw huidige klanten tevreden én kunt u meerwaarde bieden voor nieuwe klanten. Want of zij in een eigen omgeving hun data in willen kunnen zien? Of zelf zaken willen regelen in hun proces? Met een online klantportaal kunt u deze vraag eenvoudig beantwoorden voor uw gehele klantenkring. Bent u benieuwd welke mogelijkheden het klantportaal van Boltrics biedt? Mail dan naar marketing@boltrics.nl en ontdek het zelf. 

Geplaatst door:
Mike Oerlemans