Hoe is het gegaan? Wat had anders gekund? En wat ga ik het nieuwe jaar doen? De vakantieperiode is een goed moment om rustig over dit soort vragen na te denken. Hierbij geeft de periode van oud naar nieuw jaar nog eens extra reden om te evalueren en vooruit te kijken. Eén van de vragen die u zich kunt stellen is ‘wat is de kerntaak van mijn organisatie?’. Want door te focussen op uw kerntaak en scherpe keuzes te maken, zorgt u dat u waardevol bent voor uw klanten. Dat u uw doelen behaalt. Succesvol bent. Volgens management goeroe Jos Burgers is dit zelfs de enige manier om uw aandeel in de markt te behouden. Dus vraag uzelf eens af: wat is uw kerntaak voor 2022?

Wat past niet meer bij ons in 2022?

Heeft u uw kerntaak duidelijk? Dan komt vaak al snel de vraag ‘wat ga ik niet meer doen?’. Want alles blijven doen gaat waarschijnlijk niet. Of u nu in het afgelopen jaar concepten heeft bedacht die compleet afwijkend zijn, of hard heeft gewerkt om dicht bij het oude vertrouwde te blijven, u zult keuzes moeten maken. Alleen door duidelijk te hebben wat uw kerntaak is en wat niet meer bij u past kunt u omgaan met de snel veranderende wereld om u heen.

De juiste vragen stellen

Om keuzes te maken in wat u wel of niet gaat doen, is het belangrijk om uzelf de juiste vragen voor te leggen. Prioriteiten stellen. Kijken naar wat uw kwaliteiten zijn als logistiek dienstverlener en welke activiteiten daarbij horen. Zo zijn er nog altijd bedrijven die hun softwareoplossing op eigen hardware draaien. Maar is hardware beheer uw kerntaak? Of kunt u beter focussen op zo min mogelijk software en hardware in eigen huis? Daar zijn vast wel specialisten voor, toch? Daarbij zijn er bedrijven die nog geen enkele, of slechts enkele, integraties met klanten en leveranciers hebben. Waarom niet meer integraties opzetten? Behoort “nutteloos” invoer werk tot uw kerntaken? Of wilt u uw medewerkers liever inzetten op activiteiten die onmisbaar zijn in uw logistieke dienstverlening? Er zijn ook bedrijven die een uitstekende magazijnmedewerker hebben gebombardeerd tot applicatie specialist. Zonder opleiding. Zonder training. Soms zelfs zonder affiniteit met software. Maar hoe kunt u dan het optimale uit uw softwaresystemen halen? Hoe kunt u zonder de juiste mensen een efficiëntieslag slaan met behulp van uw WMS of TMS?

Is printen nog wel van deze tijd?
Ondanks dat digitalisering en duurzaamheid in elke logistieke onderneming hot topics zijn, wordt er nog steeds heel wat af geprint. Er zijn bedrijven die nog steeds elk document printen. Soms zelfs elk document meerdere keren. De pickopdracht. De pakbon. De factuur. Echter gebeurt dit niet omdat het moet, maar omdat deze bedrijven hun processen niet veranderen. Ze zijn afhankelijk geworden van printen. Maar stel uzelf de vraag: is dit ook echt nodig? Gaat u niet veel beter scoren op het gebied van duurzaamheid zonder al dat papier? Behaalt u concurrentie voordeel? Of is het simpelweg makkelijker om digitaal te doen?

De kerntaken van een logistiek dienstverlener

Genoeg vragen om uzelf te stellen. Genoeg voorbeelden van activiteiten die waarschijnlijk niet behoren tot uw kerntaken. Maar wat zouden dan wel kerntaken van u als logistiek dienstverlener kunnen zijn?

Klanten ontzorgen

Een kerntaak zou kunnen zijn om uw klanten te ontzorgen. Dus steeds meer te doen voor uw klant. Sommige bedrijven zijn goed in verkopen. Denk bijvoorbeeld aan online webshops. Maar zij hebben vaak geen interesse in logistiek. Daar ligt uw kracht. Oftewel, ontlast deze klanten door de opslag en transport op u te nemen.

Uw klant wil vaak wel controle houden over zijn producten. Met EDI kunt u tijd besparen bij inslag van de orders. Maar ook de terugkoppeling van een order kunt u via EDI doen. Zo weet uw klant in zijn eigen systeem wat de status is van een specifieke order.

Waarde toevoegen aan uw diensten

Een kerntaak zou kunnen zijn om een stap verder te gaan. Dus niet “alleen” opslag en transport verzorgen voor uw klanten. Maar ook herpakken, ompakken of misschien wel gecombineerd uitleveren. Bijvoorbeeld door in de orders tijdens de afgelopen kerstperiode dat lekkere stuk vlees gecombineerd uit te leveren met een fles rode wijn.

Een stap verder gaan betekent niet dat u zich moet laten afleiden van uw kerntaak. Zo krijgt u bijvoorbeeld via een koppeling met Transsmart de juiste labels geprint en kunt een einddistribiteur de orders op huisadressen laten afleveren. Zo kunt u zich nog steeds blijven focussen op uw processen.  

Word de beste in het benutten van uw software

Een kerntaak voor u als leidinggevende zou kunnen zijn om te zorgen dat u als organisatie echt de beste wordt in het gebruik van software voor logistiek. En zo maximaal profiteert van alle mogelijkheden, bijvoorbeeld op het gebied van efficiëntie. Zorg dus dat u applicatiekennis krijgt. Of trek hier nieuwe medewerkers voor aan. Bied trainingen aan jonge en gedreven medewerkers met voldoende analytisch vermogen. Medewerkers die praktijk logistiek én software kunnen combineren. Met een passend denk- en werkniveau. Top divisie speel je met voldoende potentieel. Train uw mensen. Zorg voor “topspelers”.

Het belang van software voor een succesvol jaar

Misschien gaat u nog wel een stuk verder, met een compleet nieuw businessmodel een geheel nieuw concept voor uw klanten. Maar één ding is duidelijk: wat u in 2022 ook gaat doen, de vraag ‘welke rol speelt software?’ wordt steeds belangrijker. En nog specifieker: ‘hoe gebruikt u uw software?’. Want enkel uw processen automatiseren met een passend softwarepakket is niet voldoende. Inderdaad, dat is stap één. Maar op een juiste manier gebruik maken van deze software draagt bij aan uw kerntaak. Ga op zoek naar de mogelijkheden. En wordt succesvol.