Wat zijn de voordelen van Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Dynamics 365 Business Central

Wat zijn de voordelen van Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Vandaag de dag zijn bedrijven veranderlijker dan ooit. Dit komt omdat de wereld om ons heen ook snel verandert. Hieraan liggen vaak technologische ontwikkelingen ten grondslag. Informatie is bijvoorbeeld overal te vinden, waardoor de kennis van uw doelgroep toeneemt en de rol van professionele organisaties verandert. Ook worden processen regelmatig versoepeld en nieuwe functies in het leven geroepen of juist opgeheven. Met als resultaat dat er collega’s bijkomen of wegvallen. Daarnaast werken steeds vaker mensen niet meer standaard op kantoor, maar thuis, onderweg of op een flexplek. Kortom, organisaties zijn dynamisch. Het systeem wat als basis dient van de werkzaamheden moet deze dynamiek optimaal ondersteunen. Met deze inzichten ontwikkelde Microsoft een oplossing die nog meer gericht is op flexibiliteit, namelijk Microsoft Dynamics 365 Business Central (D365BC). Deze opvolger van Microsoft Dynamics NAV kent naast de flexibiliteit nog enkele andere voordelen, welke u in deze blog terugvindt.

Modern, maar vertrouwd

Wanneer iets van naam verandert verwacht u wellicht grootse veranderingen. In de praktijk valt dit bij de overgang van NAV naar D365BC wel mee. Sterker nog, het is in feite Dynamics NAV 2019. Het systeem behoudt namelijk de vertrouwde Office look & feel. Ook is de software nog steeds beschikbaar als cloud, on-premise of hybride oplossing. Maar hier blijft het niet bij.

Wat nieuw is bij D365BC is de mogelijkheid om de Software as a Service aan te bieden. Oftewel als SaaS-oplossing. Bij een dergelijke oplossing raadplegen de gebruikers de oplossing via het internet en is onderhoud, service en support volledig uitbesteed. Deze extra mogelijkheid sluit aan op de eerder genoemde veranderende organisaties. Op- en afschalen wordt hierdoor namelijk nóg makkelijker.

Altijd en overal te raadplegen

Doordat de oplossing als webclient beschikbaar is vergroot dit de toegankelijkheid beduidend. Of de gebruikers nu op kantoor, thuis, onderweg of ergens anders buiten de deur werken: ze kunnen altijd via de browser bij het systeem. U wilt niet afhankelijk zijn van uw locatie om de gewenste informatie op te vragen. Uw mail bekijkt u toch ook waar en wanneer u wilt? Ook wilt u niet afhankelijk zijn van het apparaat waarmee u werkt. Heeft u uw laptop even niet bij de hand? Raadpleeg dan uw WMS, TMS of Forwarding-systeem via uw smartphone of tablet. Met deze flexibiliteit hoeft u zich niet aan het systeem aan te passen; Dynamics 365 Business Central stemt zich af op u.

Betere integratie met uw Office (365) programma’s

Een ander voordeel van Dynamics 365 Business Central is de afstemming tussen het systeem en de andere Office-producten. Integratie met Word, Outlook en Excel was in Dynamics NAV al van toepassing. Nieuw bij D365BC is de mogelijkheid om direct te exporteren naar Powerpoint en de koppeling met Outlook is aanzienlijk verbeterd. Zo worden contactgegevens vanuit het e-mailprogramma direct gesynchroniseerd met D365BC. Acties met betrekking tot deze contactpersonen worden in beide systemen verwerkt. Dit beperkt versplinterde informatiebronnen en scheelt fors in handmatige registraties. Ook kunt u documenten direct bewerken vanuit Outlook, zoals offertes opstellen vanuit agenda-items. Dus hoe u ook het liefst werkt, de afstemming tussen de programma’s zorgt ervoor dat iedereen dezelfde informatie inziet.

Benut data nog beter dan voorheen

De afstemming tussen programma’s komt ook duidelijk naar voren in hoe D365BC is opgebouwd. Het systeem slaat informatie van alle aangesloten applicaties centraal op, namelijk in Common Data Service (CDS) in de cloud. Hierdoor zijn alle gegevens altijd en overal toegankelijk en op meerdere manieren toe te passen. Door een naadloze integratie met Microsoft Power BI zijn volledige data-analyses nu nog beter uit te voeren, omdat deze minder afhankelijk zijn van de plek waar de gegevens zijn ingevoerd. Hetzelfde geldt automatisch voor de dashboards en rapportages die Boltrics specifiek voor logistiek dienstverleners heeft ontwikkeld.

Voor elke logistiek dienstverlener

Investeren in een ICT-oplossing is niet voor elke onderneming weggelegd. Ondanks dat het op termijn veel efficiëntie oplevert en dus geld bespaart, is de initiële investering voor kleinbedrijven vaak te groot om de stap te zetten. Boltrics ontwikkelde daarom voor de kleinere, maar groeiende transporteurs een SaaS-oplossing: 365 for Transportation. Met deze oplossing verminderen transporteurs het handmatig werk, zodat ze meer tijd overhouden voor het helpen van klanten en ervoor zorgen dat het transport goed verloopt.

Boltrics’ Nekovri- en 3PL Dynamics naar Microsoft Dynamics 365 Business Central

Omdat wij al onze klanten altijd up-to-date houden met de laatste Microsoft technologie, zal dat in dit geval niet anders zijn. Voor nieuwe klanten implementeren we standaard Dynamics 365 Business Central. Bestaande klanten gaan dit jaar middels een update – zoals u van ons gewend bent – over naar de nieuwe Dynamics versie. Zo geniet iedereen van de voordelen.

Geplaatst door:
Luc Ligtenbelt