Wat betekent Artificial Intelligence voor logistiek dienstverleners?

Artificial Intelligence | Boltrics

Wat betekent Artificial Intelligence voor logistiek dienstverleners?

Eind vorig jaar noemde Boltrics enkele logistieke trends en ontwikkelingen van dit nieuwe jaar. Naast economische, ecologische en organisatorische trends werd één andere ontwikkeling genoemd. Hier werd u namelijk gewezen op de technologische trend omtrent data en specifiek met betrekking tot Artificial Intelligence (AI). Dit klinkt voor velen van u wellicht als een ver-van-uw-bed-show, maar deze technologie zit er echt aan te komen. Om u (en stiekem ook onszelf) hier goed op voor te bereiden heb ik me verdiept in de materie en hoe dit toepasbaar is op de logistieke sector. Ik licht het graag toe in deze blog.

Wat is Artificial Intelligence?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is Artificial Intelligence, of Kunstmatige Intelligence (KI) eigenlijk? Omdat wetenschappers tot nu toe geen sluitende definitie van het begrip ‘intelligentie’ hebben kunnen geven, is het definiëren van de kunstmatige variant ook niet sluitend. Maar we gaan het toch proberen. In de basis slaat AI op apparaten, dan wel systemen, die proactief en voorspellend omgaan met data en impulsen uit hun omgeving. Op basis van deze input nemen zij vervolgens zelf beslissingen. Binnen de wereld van AI onderscheidt men momenteel zes verschillende vormen, waarover we het aankomende jaar ook meer zullen uitweiden:

  1. Machine learning, deep learning en neural networks;
  2. Natural Language Processing (NLP), spraakherkenning, converteren van spraak naar tekst;
  3. Computer visie (herkenning van beelden, interpreteren en omzetten in analyse en actie);
  4. Machine reasoning (beleid maken en beslissingen nemen op basis van lerende algoritmes);
  5. Business Analytics en Data Science (gestructureerde en ongestructureerde data verwerken);
  6. Robots en sensors.

Bekijk ook deze video om de verschillen tussen AI, Machine Learning en Deep Learning beter te begrijpen.

Artificial Intelligence binnen de logistiek

Hoe gaat deze technologie de logistieke sector beïnvloeden? Velen zien AI als een bedreiging, waar het orderpickers, heftruck- en/of vrachtwagenchauffeurs volledig zal vervangen. Alhoewel dit voor in de verre toekomst een mogelijkheid is, is het op de korte termijn meer voor de hand liggend dat AI u bijvoorbeeld gaat helpen op gebieden zoals klanttevredenheid door meer klant specifieke benaderingen. Of het helpt u met efficiëntere warehousing door bijvoorbeeld continue optimalisatie van orderpickstrategieën door te voeren. Denk ook aan realtime verwerking van informatiestromen uit verschillende bronnen voor het inplannen van uw (internationale) transportbewegingen. De mogelijkheden zijn op elk logistiek deelgebied toepasbaar en dat maakt Artificial Intelligence zo interessant en ingrijpend.

Artificial Intelligence: de veelbelovendste ontwikkeling

Ondanks de mogelijkheden van AI blijven ondernemers terughoudend. Uit onderzoek blijkt dat in 2018 nog steeds 41% van de bevraagde ondernemingen onzeker zijn over de toepasbaarheid van AI. Tegelijkertijd verveelvoudigen de investeringen binnen datzelfde gebied. Het lijkt alsof iedereen geld inzet op het paard waarvan ze niet denken dat deze gaat winnen, terwijl de statistieken ons zonder uitzondering iets anders vertellen. Wilt u als onderneming toekomstbestendig zijn, dan is AI het paard waar u uw geld op wilt inzetten. Laat u niet misleiden door pakkende namen zoals Thunderbolt, Dazzle, Moonlight of Hot Socks; Paardificial Intelligence pakt de prijs.

Uit veel aspecten blijkt dat nú het moment is voor logistieke ondernemingen om in te stappen. Niet eerder was AI zo volwassen, betrouwbaar en betaalbaar als op dit moment. Zonder dat u het misschien doorheeft is Artificial Intelligence alomtegenwoordig. Het bepaalt bijvoorbeeld de levensduur van de batterij van uw smartphone door te voorspellen welke apps u nog gaat gebruiken vandaag. Of wat dacht u van de videogames die uw kinderen spelen? De computergestuurde tegenstanders handelen op basis van AI, door te anticiperen op het gedrag van de menselijke tegenstander. Om nog maar te zwijgen over zelfrijdende auto’s, persoonlijke bonussen van de Albert Heijn en ‘slimme’ thermostaten. Kortom: AI is overal.

Artificial Intelligence | Boltrics

De logistieke branche is klaar voor Artificial Intelligence

De technologie is dus op veel plekken terug te vinden. Maar (nog) weinig in de logistiek. Is de sector er wel klaar voor? Wat mij betreft wel. Sterker nog, ik denk dat de logistiek de juiste plaats is om de kracht van AI ten volle te benutten. Waarom, vraagt u? Omdat de logistiek van origine een data driven branche is. Iedere analyse, beslissing en planning wordt gemaakt op basis van eerder vastgelegde data. Voor een lange tijd heerste de gedachte dat de hoeveelheid vastgelegde data inherent verbonden was aan de concurrentiepositie van de onderneming. Dit resulteerde in enorme datawarehouses en eindeloze databases. Deze data is in al die jaren opgebouwd en (indien juist gedaan) vastgelegd in gestructureerde vorm. Echter, de praktijk leert ons dat minstens zoveel data is te vinden in een niet gestructureerde vorm.

Tot voor kort was er geen manier om deze (ongestructureerde) data geschikt te maken voor analyse. Met Power BI biedt Boltrics u deze mogelijkheid wel. Met specifieke dashboards en rapportages voor logistiek dienstverleners krijgt u een volledig inzicht in de meest relevante KPI’s. Vervolgens kunt u de juiste beslissingen nemen en adequaat reageren. Met andere woorden: op basis van historische data kunt u aanwijzen waar het schip de verkeerde koers inzette. In dat geval is de verkeerde koers dus al ingeslagen.
In het AI-tijdperk kunnen we deze data nóg beter gebruiken. Naast responsief handelen is zelfs proactief en voorspellend acteren aan de orde. Met behulp van AI kunnen processen in plaats van handmatig volautomatisch worden opgestart en wordt dienstverlening niet gestandaardiseerd maar (grootschalig) gepersonaliseerd. Denk bijvoorbeeld weer aan de persoonlijke bonus van AH: door massaal data te verzamelen wordt de service door middel van data en algoritmes op persoonlijk niveau verbeterd.

Artificial Intelligence met Microsoft, Boltrics…

Voor u als logistieke onderneming is het op dit moment belangrijk om te onderzoeken in welke velden AI van toepassing kan zijn en waar u quick wins kunt behalen. Bij Boltrics willen we dit in overleg of samenspel met onze klanten doen. Waarbij zij zelf kunnen aangeven in welke velden of richtingen zij de meeste potentie voor AI zien.
Natuurlijk houden wij zelf ook de ontwikkelingen op het gebied van AI nauwgezet in de gaten. Voor uw organisatie, onze eigen organisatie maar in mijn geval ook zeker vanuit persoonlijke interesse. Daarbij worden we van actuele informatie voorzien vanuit Microsoft, waar men constant op zoek is naar nieuwe toepasmogelijkheden van AI. Vervolgens gaan wij op zoek naar manieren om u cutting edge technology te bieden om de voorsprong te behouden in deze efficiency driven markt.

…en u!

Wij begrijpen heel goed dat het voor logistieke bedrijven een behoorlijke opgave is om schakelen van een reactieve analytische houding naar een AI gedreven proactieve en voorspellende houding. Om die reden houden wij de ontwikkelingen voor u in de gaten en gaan wij ook de komende tijd voor een branche brede, toekomstbestendige oplossing waarbij we leren van de huidige business met gebruik van toekomstige technologieën. Dat is waar wij voor staan en doen we dus met volledige overtuiging. Heeft u zelf al vragen, ideeën of kant en klare verzoeken omtrent Artificial Intelligence? Wij willen hier graag met u over sparren, dus schroom niet om contact op te nemen.

Frans Kurvers
Geplaatst door:
Frans Kurvers

Partner Manager at Boltrics